Premiär för Mazda RX-8 Special Version
I år är det som bekant 40 år sedan Mazda tillverkade sin första Wankelmotor. För att fira detta släpper de en specialversion av Mazda RX-8 som just nu visas på Frankfurtsalongen.
Mazda RX-8, som lanserades 2003, är väldigt mycket körglädje för pengarna, en hyllad sportbil av många. Nu kommer den i en specialversion med det enkla tilläggsnamnet Special Version. Det mesta som skiljer denna mot grundversionen är mest ögongodis. Två unika lacker – Metropolitan Grey och Crystal White Pearl. Nya tioekrade 18-tumsfälgar i ljusgrått, nya blåaktiga dimljus och så klart ett emblem som indikerar 40-årsjubileumet av Wankelmotorn. Dessa är fastsatta baktill på framskärmarna.
Interiört finns också en del ögongodis – till exempel den läderklädda ratten och handbromsen, växelspaksknoppen som är triangulärt utformad för att symbolisera Wankelmotorns uppbyggnad. Speciellt för RX-8 Special Version är sportstolarna som är klädda i ljusgrå alcantara i mitten och svart skinn på sidorna och kombineras med specialdekorationer i matchande färger. Lädret på ratten är svart, för att matcha stolarnas sidor, samtidigt som sömmen är ljusgrå för matchning mot stolarnas alcantara. Samma svarta skinn som på stolarna återfinns även på växelspaksknoppen och bryter av bra mot knoppens centrala silvergrå färg.
För att få ut ännu mer körglädje i denna specialversion jämfört med vanliga RX-8 har man monterat sportfjädring fram och stötdämpare från Bilstein runt om. Prestandamässigt har man inte gjort något åt den otroligt varvvilliga motorn som lämnar 231 hästkrafter och 211 newtonmeter i maximalt vridmoment. Bakhjulen driver som vanlig via den kortslagiga sexväxlade manuella lådan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se