Premiär för Saabs nya minsting 9-1
I decennier har det talats om en ”Lill-Saab” från Trollhättan, men aldrig har vi fått se en ersättare till den folkliga Saab 96. Förrän nu vill säga.
För ett år sedan meddelade Saabs vd Jan-Åke Jonsson att en mindre Saab är under utveckling och i höstas var ryktet nästintill officiellt. Enligt Teknikens Världs källor kommer nya Saab 9-1 att presenteras redan om två år. Den lilla Saab 9-1 kommer att dela teknik med flera varumärken inom General Motors.
Designen på nya Saab 9-1 är fortfarande hemlig, men källor från GM/Saabs designcenter (i Opels hemstad Rüsselsheim) berättar att bilen verkligen inte skäms för sig. Saabs ledning är förtrogna med ett delvis helt nytt formspråk efter förra årets succé, konceptbilen Aero X, och nya 9-1 delar många lösningar med den designvinnaren.
Fronten får helt ny look, med de tre klassiska öppningarna i ny konfiguration. Grillen blir stor på modernt stylingmanér, medan de yttre luftintagen integreras med strålkastarna. Huven får kraftig kurvatur och den välvda framrutan är ett Saab-signum. Frågan är hur väl det går att maskera det delade Opel Astra-arvet (som får en vanlig vindruta).
Bakpartiet får tydlig hög svansföring och halvkombibakluckan är tillbaka på en Saab.
Förutom tre- och femdörrars halvkombi planeras även en Saab 9-1 SportCombi, trolig debut 2010/2011. Längre fram finns även en 9-1 Cabriolet inplanerad, detta skulle i så fall bli första Saab med fällbart plåttak, men något tillverkningsbeslut är inte taget ännu.
Mer information om den spektakulära inredningen och vilka motorer som är aktuella kan du läsa i senaste nummer 2/2007 som finns i butik nu.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se