Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Prestanda-Polon debuterar

Nu när nya Polo GTI gör debut väljer Volkswagen att blicka bakåt. Här är den lilla snabba historien, från 1979 framåt.

Nya Volkswagen Polo, generation sex, gjorde debut i somras (vår provkörning kan du läsa här) och nu tar Volkswagen en titt i backspegeln och jämför den hurtiga GTI-versionen, som lanseras nu, med dess föregångare. GTI-emblemet kom först till modellen Golf 1976, den mindre Polo fick tillgång till det först 1998, innan dess var det GT som gällde.

Polo GT från 1979 hade en motor på 1,3 liter och 60 hästkrafter. 0-100 km/h tog 15 sekunder. Bilen vägde bara 700 kg.

GT G40 från 1987 kontrade med 115 hästkrafter ur sin 1,3-litersmotor med kompressor och hade en topphastighet på 196 km/h.

Polo GTI från 1998 hade en 1,6-litersmotor på 120 hästkrafter som gav bilen en acceleration 0-100 på 9,1 sekunder. En diskret bil men emblemet i grillen, de röda bromsoken och BBS-fälgarna avslöjade prestandabilen.

Dagens GTI har vi sett på bild sedan i somras. Nu börjar den rulla.Dagens GTI har vi sett på bild sedan i somras. Nu börjar den rulla.Dagens GTI har vi sett på bild sedan i somras. Nu börjar den rulla.
Dagens GTI har vi sett på bild sedan i somras. Nu börjar den rulla.

2006 kom en Polo GTI åter efter en tids frånvaro. Nu fanns här 150 hästkrafter ur en 1,8-litersmotor och bilen vägde in på 1 200 kg. I Cup Edition gav den 180 hästkrafter och en acceleration 0-100 km/h på 7,5 sekunder.

Förra Polo GTI kom 2010 och hade en 1,8-litersmotor på 180 hästkrafter som skruvades upp till 192 hk 2014 – provkörning av den kan du läsa här. Med det så kapades tiden 0-100 km/h från 6,9 till 6,7 sekunder.

Dagens Polo GTI tar sig 0-100 km/h på 6,6 sekunder och toppar 237 km/h tack vare sin motor på 200 hästkrafter plockade ur en motorvolym på två liter.