Mer brutalt än så här kunde det inte vara i rallyskogen på det sena 70-talet. En RS1800 med öppna spjäll på Weber 48-orna. 70-talet förresten, vad yrar vi om!? Det är lika fränt 2021 och här står Dan Andersson för underhållningen. Foto: Stefan Boman / Bilsport Rally&Racing

Dan byggde sin drömbil

Mer än 40 år efter att bilmodellen rensade rent i rally-VM är den mer populär än någonsin. Ford Escort RS1800 MKII med den högvarviga och välljudande BDG-motorn är och förblir för många en dröm. Dan Andersson, tävlande för Sigtuna RC, har förverkligat sin dröm. Nu har hans Appendix K-Escort kommit ut i ny kostym efter en olycklig piruett förra sommaren. Och bilen håller utställningsskick!

Denna artikel är skapad av tidningen Bilsport Rally&Racing och publiceras i samarbete med Teknikens Värld.

Även en rallyförare lämnar ibland bilen i garaget och gör gästspel som åskådare på någon specialsträcka.
En dag någonstans i början av 1980-talet hade Dan Andersson från Närtuna gjort så. Han var aktiv A-förare i en Opel Ascona. Men just den här dagen skulle han njuta av andra fortåkares framfart.
Några bilar passerade. Sladdade. Häftigt.

Så plötsligt ylade det i skogen. Det intensiva ljudet från sugmotorn närmade sig och plötsligt brakade Jan Hagman fram på tvären med sin Ford Escort RS1800 MKII BDG.
Gruset yrde och det makalöst vackra ljudet vid närmare 9 000 rpm gick rakt in i märgen på Andersson. Den syndigt svarta Escorten med reklam för herrtidningen FIB Aktuellt slog allt annat han tidigare hade sett.
Där och då föddes drömmen om att någon gång äga och tävla med en egen RS1800 MKII BDG.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill