Range Rover Evoque lyfts med ny teknik
Bara drygt två år efter lanseringen uppdateras Range Rover Evoque. Att tala om ett ansiktslyft är missvisande – den säregna designen lämna orörd – men Land Rover har satsat desto mer på tekniken.
Att uppdatera en modell efter så kort tid som två år är ett ovanligt grepp i bilbranschen men Land Rover tycker nu att de har så mycket ny teknik att stoppa in i försäljningssuccén Range Rover Evoque att de väljer att presentera det som en stor uppdatering.
Den största nyheten är att den gamla sexstegade automatlåda skrotas och in kommer i stället den fina nioväxlade automatlådan som ZF levererar även till andra tillverkare. De högsta växlarna finns där för att sänka bränsleförbrukningen, enligt Land Rover med så mycket som 11,4 procent.
En annan nyhet är att Evoque från och med årsmodell 2014 kan extrautrustas med Active Drivline som beskrivs som världens första ”on demand” fyrhjulsdriftssystem. Bilen är framhjulsdriven vid körning rakt fram i hastigheter över 35 km/h för att spara bränsle men när så behövs kan bakhjulen kopplas in på 300 millisekunder. Active Driveline finns bara tillgängligt till bensinmotorn Si4.
2014 års Evoque får en hel drös nya hjälpsystem, bland annat Park Exit som hjälper till att komma ut från trånga platser, Closing Vehicle Sensing som känner om en bil närmar sig snabbt bakifrån, Lane Departure Warning, Vägskyltsigenkänning och ett system som mäter vattennivån vid vadning.
Utvändigt blir det stört omöjligt att känna igen nya Evoque, uppdateringen innebär nämligen bara att nya färger och nya fälgar blir tillgängliga. Den som är riktigt skarpögd kan dock se nya takspoilern som har fått ny design.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se