Range Rover Evoque – nya bilder och fakta
Range Rover visade sin babysuv Evoque i somras i samband med 40-årskalaset men nu släpper de fler bilder och mer information om den efterlängtade premiumsuven.
I somras firade Range Rover-namnet sin 40-årsdag. Teknikens Världs Hans Hedberg fanns på plats och kunde bland annat rapportera den något oväntade nyheten att Land Rover hade anställt Victoria Beckham som framtida designmedarbetare. Dessvärre ville Land Rover inte berätta så mycket om själva bilen. Nu reparerar de sitt misstag.
Inför den stora showen i Paris släpper Land Rover nu mer fakta och nya färska bilder. Vad vi inte har vetat tidigare är att Evoque ska kunna beställas i tre olika designutföranden. Det enklaste: ”Pure”, innefattar bland annat 19-tumsfälgar och borstade aluminiuminlägg i interiören. I ”Prestige” får Evoque ett lite lyxigare utförande med en annorlunda front och lyxigare interiör. I sin allra mest exklusiva form ”Dynamic” kan Evoque fås med 19- eller 20-tumsfälgar, ett kjolpaket med fler delar lackerade i karossens färg och en sportinriktad interiör med exklusiv skinnklädsel. Den som vill sätta egen prägel på bilen ska även kunna få taket målat i en kontrasterande färg.
På insidan präglas Evoque, oavsett utrustningsnivå, både av Range Rover Sport och Jaguar. Rejält fluffiga fåtöljer omgärdar en bred mittkonsol som saknar traditionell växelspak. Denna har ersatts av ett växelvred som smyger upp ur mittkonsolen när tändningen slås på. Lägg även märke till att Land Rover har låtit sig inspireras av Volvos ”flytande” mittkonsol. Hela interiören ger intryck av att ligga ett antal snäpp över konkurrenterna i samma storlek. Land Rover själva hävdar att Range Rover Evoque är den första riktiga premiumsuven i sin storlek. För att få en extra ljus och luftig kupé kan man välja till ett panoramaglastak.
Fyrhjulsdriftsystemet Terrain Response med Haldex-koppling är standard och kan ställas in i fyra olika lägen beroende på underlag. Land Rover är noga med att påpeka att Range Rover Evoque trivs lika bra på som vid sidan av vägen. Det adaptiva dämparsystemet MagneRide använder små magnetiska partiklar i dämparcylindern som med hjälp av elektriska impulser kan ändra hårdheten i fjädringen.
Under motorhuven är det bara turboladdat som gäller. Evoque kan fås med en bensinmotor och en dieselmotor i tre olika versioner. Bensinmotorn lånas från Ford och är på 2,0 liter och levererar 240 hästkrafter. Ford har döpt motorn till Ecoboost men när den sitter i Evoque heter den Si4. Dieselmotorn är en 2,2 liter stor fyra som kan fås med 190 (SD4) eller 150 hästkrafter. Samma motor kan även fås i det snåla eD4-utförandet då Evoque blir framhjulsdriven, vilket den för övrigt är den första Range Rover-modellen någonsin att kunna bli. Koldioxidutsläppen sjunker då till 129 g/km.
Range Rover Evoque ser på pappret ut att vara den tveklöst lyxigaste modellen i sin klass. Land Rover har till exempel tagit hjälp av ljudspecialisterna Meridian för att ta fram ett högtalarsystem med 17 högtalare som sprids ut på strategiskt valda platser i kupén. Evoque kan dessutom utrustas med Park Assist som sköter fickparkeringen, Blind Spot Monitoring som håller koll på dödavinkeln, Surround Camera System som använder fem kameror runt om bilen för att hålla koll på omgivningen samt ett underhållningspaket för baksätet som består av åtta tum stora videoskärmar med pekskärmsfunktion i nackstöden och trådlösa hörlurar. För föraren finns en mängd hjälpsystem, bland annat adaptiva strålkastare med automatisk helljusfunktion och eluppvärmd vindruta och ratt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se