Range Rover Sport SV spänner musklerna
Prestandaversionen av Range Rover Sport blir en riktig smocka. Visst lämnar motorn oväntat mycket effekt, men framför allt har man jobbat hårt med resten av bilen.
När Range Rover Sport nu kommer i en värstingversion kallad SV (man har slopat R:et från den föregående generationens toppmodell) har man verkligen tagit i. Och då handlar det inte bara om att man har hinkat ned en 4,4-liters V8 från BMW under huven, som med hjälp av två turboaggregat och mildhybridteknik vräker ur sig 635 hästkrafter.
Nej, man har gått hela vägen och ändrat det mesta som har med körupplevelsen att göra. På chassisidan kan det noteras att luftfjädringen sänkts ett par centimeter och de adaptiva stötdämparna är hydrauliskt sammanlänkade med varandra, så att bilen bättre kan hantera karossrörelser vid krängning och inbromsning. Systemet är aktivt och arbetar med 48 volts spänning, och har eliminerat behovet av krängningshämmare.
Därtill har man bytt ut några länkarmar i hjulupphängningarna för att få lite andra, mer fortåkningsanpassade hjulvinklar. Styrväxeln har fått lite snabbare utväxling.
Bromsarna från Brembo har inte mindre än åtta kolvar för framoken. För första gången på en produkt från Land Rover erbjuds också kolfiberkeramiska bromsskivor som tillval, vilket sparar 34 kilo ofjädrad vikt. Vill man spara ännu mer vikt beställer man sin SV med 23 tum stora kolfiberfälgar, vilket sparar ytterligare 36 kilo. Vilket kanske säger mer om hur tunga våra dagars hjul har blivit.
Sedan har man skott fälgarna med året-runt-däck. Nej, jag skojar inte. Man har lagt ned enorma resurser på chassit och sedan monterat Michelin Pilot Sport All Season 4 på bilen. Runt om. Bredare bak än fram, också för första gången på en Land Rover-produkt.
Så klart har man grejat även i kupén. Ratten har fått mindre diameter och tjockare rattkrans och sportstolarna har fått integrerade nackstöd.
En kul detalj är att man kan få vibrationsgeneratorer i ryggstöden, som ska förstärka ljudupplevelsen, om det så handlar om motorljud eller vad som spelas på ljudanläggningen. Och så ska det ”förbättra det mentala och fysiologiska välbefinnandet hos framsätespassagerarna”. Tur.
Siffrorna då. Sprinten 0–100 km/h tar 3,8 sekunder, toppfarten är 290 km/h, beställer man motorhuv av kolfiber sparar man sex kilo, utan allt kolfibergodis väger bilen 2 560 kilo utan förare, den spyr ut 15 procent mindre koldioxid än motsvarande bil av föregående generation och priset är… nej, här står det ingenting i pressmaterialet.
Men enligt brittiska Autocar kommer bilen att kosta från motsvarande cirka 2,3 miljoner kronor, med brittiska skatter och avgifter, så räkna med mer pengar här hemma. Kolfiberleksakerna lägger på ytterligare runt 300 000 kronor, om man nu skulle vilja spara kilon på en bil som ändå kommer vara tyngre än en mindre måne.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se