Range Rover Sport SVR officiell – ger tyskarna en rejäl match
För några år sedan fanns inte ordet prestandasuv i vårt vokabulär. Nu är det nya tider och Land Rover passar därmed på att släppa Range Rover Sport SVR som ger bland annat Cayenne Turbo en rejäl match.
Att Land Rover har haft någonting snabbt på gång en längre tid har väl knappast undgått någon. De senaste månaderna har den brittiska biltillverkaren med indiska ägare twittrat, släppt bilder, pumpat ut filmer och mycket mer om nya Range Rover Sport-modellen med tilläggsbeteckningen SVR. Nu är den officiellt presenterad, bara dagarna före premiärvisningen i Pebble Beach i USA.
Range Rover Sport SVR har samma femliters V8 som finns i Range Rover Sport Supercharged. Men effekten har trissats upp från 510 till 550 hästkrafter, alltså samma siffra som motorn har i Jaguars R- och R-S-modeller, exempelvis F-Type R och XFR-S. Vridmomentet är också detsamma, 680 newtonmeter. 55 mer än i Range Rover Sport Supercharged.
V8-maskinen är kopplad till en ZF-utvecklad åttastegad automatlåda som skickar vidare effekten via en mittmonterad differential som portionerar ut kraften till respektive hjulaxel, upp till 100 procent på ena axeln i extremfallet. Dessutom har diffbromsen över bakaxeln kalibrerats om för att tidigare kicka in och ge drivning till det bakhjul som för stunden kräver det mest. Utöver diffarna har bilen även vridmomentsfördelare (torque vectoring) som agerar via bromssystemet. Detta system har också kalibrerats om.
Med så mycket effekt och raffinerad teknik blir Range Rover Sport SVR snabb, väldigt snabb. Vi vet redan att den är snabbaste suven runt Nürburgring (snabbare än flertalet sportbilar) med sina 8 minuter och 14 sekunder. 0-100 km/h avverkas på 4,7 sekunder. Det är 0,6 sekunder snabbare än Range Rover Sport Supercharged och 0,1 sekund snabbare än exempelvis Mercedes ML 63 AMG, som förvisso har något lägre effekt (525). Däremot rör den inte på Porsche Cayenne Turbo som gör 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Inte heller toppfarten når riktigt upp till tysken. Porschen toppar nämligen 279 km/h jämfört med Range Roverns 260 km/h.
Range Rover Sport SVR skiljer sig även visuellt från sina effektsvagare syskon. Bland annat har den större luftintag i fronten, omgjord grill, ny bakre stötfångare med svart nederdel som omger fyra runda avgaspipor samt 21-tumsfälgar (22-tummare med 295 millimeter breda sulor finns som tillval).
Interiört är det sportstolar för hela slanten, både fram och bak. Utseendet till trots sägs de vara bekväma samtidigt som sidostödet är optimalt när föraren får för sig att jobba mer inspirerat med ratten. Läderklädseln går att gå i fyra utföranden, antingen i helsvart eller i svart kombinerat med en annan färg.
Någon svensk prislapp finns inte i dagsläget men i USA kostar Range Rover Sport SVR från drygt 110 000 dollar vilket i princip är 30 000 dollar mer än vad Range Rover Sport Supercharged kostar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se