Foto: Marc Oestergaard / Range Rover

Range Rover – tre snabba från provkörningen

Robin Törnros har tagit sig till Danmark för en första provkörning av helt nya Range Rover. Så är första intrycket.

Det är inte varje dag det kommer en helt ny generation Range Rover, men nu har det skett för femte gången sedan lanseringen 1970.

Varför är du just i Danmark och rattar nya Range Rover?
– Jo, här ligger det enda Land Rover Experience Center i Norden. Efter att ha kryssat genom en hop av nakenbadande danskar tog jag mig hit till Tirsbæk gods utanför Bredballe. Här finns terrängbanor och liknande för att sätta nya Range Rover på prov.

Du vet väl att balle är skinka och ballar är rumpa...? Men hur känns den då, bilen alltså, och hur ny är den egentligen?
– Plattformen är faktiskt helt ny och MLA Flex som den heter var från början avsedd för den eldrivna versionen av Jaguar XJ som numera har slopats. Därmed är Range Rover den första modellen som baseras på plattformen. Känslan är initialt bra och det märks att man har gjort en hel del förändringar även om grundformen är välbekant sedan tidigare. Nya Range Rover ger ett med sobert intryck och det har man lyckats med genom att skala bort så mycket ”onödigt” som möjligt från bilen. Jag gillar särskilt midjelinjen som känns ren då sidorutorna har fått gömda tätningslister. En diskret detalj som lyfter hela bilen.

Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld

Jag antar att en bil i denna klass har en hel del godsaker men är det något särskilt som sticker ut?
– Ja den är fullmatad med teknik där det mesta ska gå att uppdatera OTA. I nuläget är det dieselsexor och V8-bensinare som är aktuella då laddhybriden dröjer till någon gång i höst, men de går redan att beställa. Trots det har hela 60 procent av de svenska kunderna valt V8 med 530 hästar. Nytt är också att man gått ifrån de fyrcylindriga motorerna till raka sexor, det gäller även laddhybriden. Något som Land Rover säger ska passa en så stor bil som denna bättre och det kan jag hålla med om. Sen är den självklart riktigt duktig på terrängkörning, nästan lite för duktig då jag som förare inte behöver göra särskilt mycket. Men det kostar så klart. Från 1 750 900 kronor för instegsmodellen med 300 hästars diesel. Den har ingen i Sverige beställt ännu. Men nu får du vänta till hela provkörningen kommer i Teknikens Värld nummer 12/2022 och här på webben. Eller just det. För första gången går det att få Range Rover med sju sittplatser.