Range Rover Velar officiell – fakta, bilder och film
Range Rover fyller nu på sitt utbud med en fjärde modell – Velar. Storleksmässigt kliver Velar in i gapet mellan Range Rover Evoque och Sport och den bjuder på en helt ny interiör.
I förra veckan avslöjade Land Rover att en ny Range Rover-modell var på gång och att den skulle avtäckas den 1 mars. Britterna har hållit sitt ord och i går kväll drogs skynket av den nya bilen som kallas Range Rover Velar – ett modellnamn som blir lite lustigt på svenska men är helt logiskt med tanke på att den allra första prototypen till Range Rover kallades just Velar.
Velar bygger inte på samma plattform som sina större syskon Range Rover och Range Rover Sport utan använder samma aluminiumkonstruktion som finns under Jaguar F-Pace. Hjulbasen på 287 centimeter är lika lång som F-Pace, totalt mäter Velar 480 centimeter på längden, 193 centimeter på bredden och 167 centimeter på höjden. Range Rover Velar är med andra ord ingen liten bil, fem passagerare ska kunna sitta bekvämt och då ryms 632 liter bagage. Om baksätessoffan fälls framåt ryms upp till 1 731 liter bagage. Jämför det med Range Rover Sport som sväljer 784-1 761 liter.
Velar har det numera Range Rover-typiska designspråket, men i ett modernare utförande med mjukare kanter och en mer avskalad känsla. Notera dörrhandtagen som är infällda i dörrsidorna, precis som på Jaguar F-Type. Det finns detaljer i luftintagen i fronten och luftutsläppen på huven som ser ut som koppar, och det är förstås tanken. Velar sägs vara den första produktionsbilen i världen med utvändiga detaljer i kopparfinish.
En annan världsnyhet är den speciella klädsel som ses på bilderna. Klädseln är framtagen i samarbete med danska Kvadrat och är en blandning av ylle och mocka gjord av återvunna material. Klädseln kallas Premium Textile och finns som extrautrustning.
En mer påtaglig nyhet är det som kallas Touch Pro Duo. Med det menas de två tiotumsskärmarna som dominerar förarmiljön. Det finns nästan inga fysiska knappar kvar, alla funktioner styrs med de två pekskärmarna och man ska kunna flytta innehåll mellan dem genom att svepa med fingrarna. När den undre skärmen inte används ser den ut som en helt svart glasskiva. Dessutom utgörs mätarklustret av en 12,3 tum stor display som kan anpassas för att visa information på olika sätt.
Velar vore inte en Range Rover om den inte hade avancerad fjädring. Här är det luftfjädring som gäller och den lever sitt eget liv, i farter över 105 km/h sänker den sig 10 millimeter för att minska luftmotståndet och för att underlätta i- och ursteg sänker sig fjädringen 40 millimeter så fort bilen står still och ett säkerhetsbälte knäpps upp eller en dörr öppnas.
Europeiska Velar-spekulanter kommer att kunna välja mellan ett stort motorutbud. Minst är två fyrcylindriga dieselmotorer med 180 och 240 hästkrafter. För mer dieselkraft finns en V6-motor på 3,0 liter med 300 hästkrafter. På bensinsidan finns en fyrcylindrig 250-hästarsmotor samt en 3,0-liters V6 med 380 hästkrafter. Till skillnad från kusinen F-Pace ska Velar uteslutande säljas med fyrhjulsdrift.
Teknikens Världs Peter Klemensberger var på plats vid avtäckningen i London i går kväll. Var det stort pådrag?
– Hela tusen personer var inbjudna till premiären här på London Design Museum så vi journalister fick trängas med allt från kändisar till partyfolk. Man gör stor sak av att Velar gör debut just här även om ur-Range Rover från 1970 ofta hävdas ha fått sin form i huvudsak av ingenjörer och alltså inte designades alls i ordets rätta bemärkelse.
Vad är ditt första intryck av Velar?
– Velar placerar sig storleksmässigt mellan Evoque och Range Rover Sport men även till viss del i formen, profilen sluttar på ett liknande sätt baköver. Annars är designen väldigt avskalad både ut- och invändigt. Kanske lite väl mycket invändigt där nästan alla funktioner manövreras via två bildskärmar. Teknikens Världs vintertester har tidigare visat att det inte alltid är optimalt. Stilrent är det hur som helst, men den som vill ha lite ”klassisk engelsk herrklubb” får vända sig åt annat håll. På tal om is och kyla, de där infällbara dörrhandtagen ska i alla fall klara fyra millimeter is.
Vilka ska köpa Velar?
– Range Rover har svårt att peka ut tänkta konkurrenter och hoppas att många ska strömma in från andra märken och inte bara vara tidigare suv-ägare. Mycket arbete har därför lagts på väghållning för att inte göra de som tidigare kört ”vanliga” bilar besvikna. Segmentet mellanstor suv är ju stekhett och Range Rover måste vara där. Till en början dock bara med traditionella bensin- och dieselmotorer. Det har dock inte hindrat över 40 000 att visat intresse för att köpa bilen – bara efter att ha sett teaserbilden som visades förra veckan.
https://youtu.be/VjHfu56-nyc
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se