Foto: Mattias Rabe / Expressen Lifestyle

Regeringen och SD eniga om sänkt skatt på drivmedel

En krona lägre pris per liter vid pump. Det är vad regeringen och samarbetspartiet Sverigedemokrafterna vill se efter årsskiftet.

I den budgetproposition som som regeringen (M, KD och L) med stöd av SD ska överlämna den 8 november kommer det att finnas ett förslag om sänkt energiskatt på bensin och diesel med 80 öre per liter. Det är tänkt att leda till att priset för konsument sänks med en krona per liter. Sänkningen väntas träda i kraft den 1 januari 2023.

– Bensin och dieselskatt är ett förslag i en kombination av åtgärder. 6,7 miljarder kronor satsar vi på att sänka skatten redan nu till årsskiftet, säger Sverigedemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till SVT Nyheter.

Regeringen och SD har även ett förslag om att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå om sex procent. Reduktionsplikten är inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel för att på sikt sänka utsläppen från transportsektorn med 70 procent. I dag är den svenska inblandningen av biodrivmedel i diesel 30,5 procent och i bensin 7,8 procent.
Biodrivmedel i bensin och diesel leder till högre konsumentpriser, således skulle sänkt inblandning leda till lägre priser. Dock varnas det för att en sänkning leder till att Sverige inte kommer att kunna uppnå uppsatta miljömål.

– På kort sikt finns det risk att utsläppen ökar. Men på lång sikt kan vi sänka utsläppen genom elektrifieringen, utan att vanligt folk ska behöva stå för notan, har KD:s Ebba Busch sagt i SVT Agenda.

Reseavdraget görs inte om

Det har funnits ett förslag, framtaget av den tidigare regeringen, om att förstärka reseavdraget. Detta förslag, som hade stöd av M, KD och L, kommer inte att realiseras. Däremot vill regeringen och SD höja milersättningen som har legat still under många år.

– Den gamla regeringens reseavdrag lägger vi i papperskorgen helt och hållet. I stället höjer vi milersättningen upp till 25 kronor. Den har legat still på 18,5 kronor i nästan 13 år nu, trots prisökningar i övrigt. Det är primärt för de som har långt att köra till jobbet, säger Oscar Sjöstedt till SVT Nyheter.

Enligt finansminister Elisabeth Svantesson (M) hade det tidigare förslaget blivit alldeles för dyrt att genomföra.