Bokstaven P på Saaben tillhörde Älvsborgs län.
Bokstaven P på Saaben tillhörde Älvsborgs län.

Registreringsskylten fyller 50 år

Nu i höst är det 50 år sedan registreringskylt med länsbokstav ersattes av de skyltar vi är vana vid i dag.

För drygt 100 år sedan började vi föra register över fordon i Sverige. Då byggde registreringsnumren på länsbokstav följt av ett löpnummer. Något som betydde att man behövde registrera om fordonet om man flyttade till ett annat län. Vid tidpunkten fanns totalt 24 olika bilregister och all hantering var manuell.
I början av 1970-talet stod det klart att någonting måste förändras och effektiviseras. Man beslutade att den nya registreringsbeteckningen skulle bildas av tre bokstäver och tre siffror utan hemortsbeteckning.
– Den tidigare hanteringen var helt manuell. För varje fordon fanns ett registerkort och förändringar fördes in för hand på dessa. Övergången till ett datorbaserat register innebar en stor effektivisering. En fascinerande reflektion är att en mobiltelefon i dag har mer kapacitet än vad som fanns i hela datasystemet 1972 när övergången skedde, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.

Först ut med nymodigheten blev bilar i Uppsala län under andra halvan 1972. Överföringen gjordes manuellt och tog tid. Först i slutet av 1973 var alla läns fordon införda i det nya registret.
Det är det största förändringen som skett av den svenska registreringsskylten även om det genom åren skett vissa mindre ändringar. Den senaste var 2019 då man började beslutade att den sista siffran i numret även kan vara en bokstav. Detta på grund av att det ursprungliga systemet hade cirka 12 miljoner kombinationer och att de då började sina. Med tillägget av en bokstav i slutet fick man helt plötsligt ytterligare 27 miljoner kombinationer. Men det betyder inte att alla nya bilar får en bokstav i slutet av registreringsnumret. När ett gammalt fordon avregistreras återanvänds sifferkombinationen så därför kan även en helt ny bil få en siffra i slutet.
– År 1972 fanns det cirka 2,9 miljoner fordon och man var nog rätt säkra vid övergången på att tillgängliga registreringsnummer skulle räcka för alltid. Det tog 48 år men till sist nådde vi vägs ände även där och en ändring behövde komma till. Hur länge vi kommer klara oss med den nya strukturen på registreringsnummer återstår att se, men det bör räcka länge, säger Christofer Kärrdahl.

Vad tycker du om den moderna registreringsskylten? Föredrar du den eller önskar du att Sverige återgår till den gamla typen med länsbokstav som tydligt visar ett fordons hemvist? Berätta gärna med en kommentar nedan.

Andra förändringar för registreringsskylten

1972 Nytt registreringsnummersystem.

1974 Kontrollmärket införs.

1977 Speciell mindre registreringsskylt för motorcyklar.

1988 Personlig skylt och blå registreringsskylt för

beskickningsfordon (diplomatfordon).

1990 Gula registreringsskylt för taxifordon.

1997 Kontrollmärket får skrapfunktion.

2001 Röd registreringsskylt för tillfälligt registrerade fordon.

2003 Registreringsskylt med EU-symbol blir möjligt.

2010 Kontrollmärket avskaffas.

2014 Registreringsskylt utan EU-symbol avskaffas.

2016 Orange registreringsskylt för tävlingsfordon.

2019 Sista tecknet kan vara en siffra eller en bokstav.