Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Det är bara knappt sex år sedan det gick att tanka diesel för drygt 11 kronor per liter på en bemannad mack.
Det är bara knappt sex år sedan det gick att tanka diesel för drygt 11 kronor per liter på en bemannad mack.
Det är bara knappt sex år sedan det gick att tanka diesel för drygt 11 kronor per liter på en bemannad mack.
Det är bara knappt sex år sedan det gick att tanka diesel för drygt 11 kronor per liter på en bemannad mack. Foto: Teknikens Värld / Shutterstock

Rekorddyr diesel – så har priset förändrats över tid

Sedan årsskiftet är det extra kostsamt att besöka drivmedelsstationen med en dieselbil. Över 20 kronor per liter betyder att det kostar över 1 200 kronor att tanka en av Sveriges vanligaste bilar full.

På nyårsafton kostade en liter diesel i Sverige, på bemannade stationer, 19,07 kronor. Efter tolvslaget gjordes ett påslag på 6,3 procent vilket gav ett nytt literpris på 20,27 kronor. Aldrig förr har dieseln kostat så mycket i Sverige och nu är vi uppe i samma nivå som Hongkong där en liter diesel på en Shell-mack kostar motsvarande 20,29 kronor per liter (dagsfärsk prisuppgift).

Att dieseln ökade i pris mer än någonsin beror på flera faktorer, men framför allt på den så kallade reduktionsplikt som innebär att inblandningen av biodrivmedel successivt ska öka fram till år 2030 för att låta drivmedlen bidra till minska utsläpp av växthusgaser.
I början av augusti 2021 ökade inblandningen av biodrivmedel i diesel från 21 till 26 procent vilket över en natt medförde en prishöjning om 75 öre. Den 1 januari 2022 ökade inblandningen till 30,5 procent vilket trissade upp priset än mer, och denna gång blev höjningen alltså rejäla 1,20 kronor per liter i och med att den årliga KPI-indexeringen av koldioxid- och energiskatterna genomfördes i samma veva. Egentligen skulle prishöjningen ha varit ännu större, men regeringen har pausat den så kallade BNP-uppräkningen under 2021 och 2022.

Fram till 2030 ska inblandningen av biodrivmedel i dieseln öka till 66 procent, så kommande år kan vi se fram emot fler prishöjningar på grund av detta. Om nu inte biodrivmedel plötsligt blir billigare.

Bensinen ökade också i pris vid årsskiftet, och det av samma anledningar som för dieseln. Dock var ökningen betydligt mildare, från 17,84 till 18,19 kronor per liter. Dessutom har bensinpriset sänkts med tio öre det senaste dygnet vilket innebär ett literpris på 18,09 kronor.

Bensinen fick i augusti i fjol ökad inblandning av biodrivmedel, från 4,2 till 6,0 procent. Denna andel ökade den 1 januari 2022 till 7,8 procent. År 2030 ska siffran ligga på 28 procent.

Priset för biodrivmedlet HVO100 tog ett rejält skutt upp vid årsskiftet. Från 20,02 till 24,12 kronor per liter. Höjningen om 4,12 kronor motsvarar alltså 20,5 procent. Det kostar alltså en rejäl slant att köra med mer miljövänlig diesel i tanken.

https://datawrapper.dwcdn.net/dQ0Se/1/

 

I diagrammet ovan ser vi dieselprisets utveckling i Sverige det senaste året. 14,42 kronor per liter kostade dieseln den 1 januari 2021, 5,85 kronor mindre än i dag. Att fylla tanken på en av Sveriges vanligaste bilar, en dieseldriven Volvo V60 B4, kostar alltså 351 kronor mer i dag än för ett år sedan. 

I diagrammet nedan har vi sammanställt dieselprisets utveckling under de senaste elva åren, från 1 januari 2011 fram till i dag. För bara sex år sedan kostade dieseln nästan hälften av vad den gör nu. Som lägst var priset under några få dagar i januari 2016 – 11,38 kronor per liter.

https://datawrapper.dwcdn.net/KlSDs/1/