Rekordfå poliskontroller i trafiken
Antalet poliskontroller i den svenska trafiken fortsätter att minska kraftigt.
I början av året skrev vi om hur polisens omorganisation har lett till att antalet nykterhetskontroller på vägarna har minskat drastiskt, från drygt 123 000 i januari 2015 till knappt 31 000 i januari 2016. Utöver omorganisationen beskylldes även det förhöjda terrorhotet mot Sverige vara en anledning till att antalet kontroller minskat med 75 procent.
Har det blivit bättre sedan dess? Svaret är nej. Under årets tre första kvartal, januari till och med september, har antalet nykterhetskontroller minskat med 59 procent jämfört med samma period 2013. Det betyder en miljon färre nykterhetskontroller. Antalet utdelade hastighetsböter har under samma period minskat med 51 procent.
Marie Nordén är generalsekreterare för trafiksäkerhetsorganisationen NTF och hon menar att trafikkontrollerna måste prioriteras.
– Man har prioriterat ner kontrollerna och det har fått konsekvenser för hastigheterna. När man ser att sannolikheten att bli tagen i en fartkontroll är så låg så tror jag att respekten för hastighetsgränserna också minskar, säger hon till TT.
Enligt henne är det ett bekymmer att polisens närvaro i trafiken, med blås- och fartkontroller, har sjunkit samtidigt som trafiken har ökat.
Poliskommissarie Erling Andersson, som även är trafikstrateg inom myndigheten, håller med.
– Om medelhastigheten ökar så ökar antalet döda och allvarligt skadade. Hastigheten måste ner och regelefterlydnaden måste bli bättre, säger han till TT.
Även Erling Andersson nämner polisens omorganisation som en av anledningarna till att antalet kontroller har minskat, men han säger också att utvecklingen i samhället påverkar.
– Det har varit en hel del andra arbetsuppgifter som har prioriterats från högsta ort, gränskontroller och bilbränder som har tagit en del resurser. Det är en del av förklaringen, säger han.
Polisen har dock en ny strategi på gång, en strategi som är tänkt att öka fokuset på just hastighet och nykterhet i trafiken. Tanken är att alla poliser i yttre tjänst ska ägna omkring 20 minuter i veckan åt trafikkontroller.
Den klassiska trafikpolisen kan alltså ses vara ett minne blott medan antalet fartkameror ökar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se