Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
070726-saab-93-biopower070726-saab-93-biopower070726-saab-93-biopower
070726-saab-93-biopower

Rekordlång väntetid på Saab 9-3 BioPower

Intresset är stort för Saab 9-3 med etanolmotor. Många tänker på miljön och miljöbilspremien när de ska köpa ny bil, vilket har fyllt Saabs orderböcker och fått kön av köpare att bli rekordlång.

Enligt Eric Geers, informationsdirektör på Saab Automobile, så får den som beställer en ny Saab 9-3 BioPower i dag vänta ända till oktober för att få sin bil levererad. Tre månaders leveranstid är nytt rekord för Saab.

Varför Saab 9-3 BioPower säljer så bra kan man egentligen bara sia om, men några av de troliga anledningarna är att miljödebatten i Sverige har tagit rejäl fart, samtidigt som man får en miljöbilspremie på 10 000 kronor från staten och att trängselskatten i Stockholm bara är några dagar bort – etanoldrivna (E85) bilar slipper denna skatt. Andra anledningar bör vara att 9-3 fått ett ansiktslyft som många verkar gilla och att de etanolkonverterade modellerna inte är nämnvärt mycket dyrare än sina bensinmotsvarigheter. Saab 9-3 BioPower finns med två olika motoralternativ – 1,8t med 175 hästkrafter och 2,0t med 200 hästkrafter. Förstnämnda är den som säljer bäst, cirka 70 procent av alla 9-3 BioPower.

Av totala antalet 9-3 som säljs i Sverige står BioPower-modellerna för hela 84 procent.

Det har diskuterats mycket om att bilhandlarna har smyghöjt priset på miljöbilarna för att ”kompensera” den statliga miljöbilspremie kunderna får på 10 000 kronor. Men så är inte fallet med Saab enligt Eric Geers. Prisökningen på Saab 9-3 BioPower jämfört med motsvarande bensindrivna modell är bara en procent.