Foto: Renault

Renault Austral officiell – ersättare till Kadjar

Renault presenterar ersättaren till Kadjar och nya Austral tar plats bredvid elbilen Mégane E-Tech, men är inte så elektrifierad man kan tro.

I december 2021 meddelade Renault att de hade en ny crossover på gång som skulle ersätta Kadjar som inte blev någon större framgång för märket. Nya Austral bygger på Renault/Nissan-koncernens nya CMF-CD-plattform. Den placerar sig i C-segmentet och mäter totalt 451 centimeter på längden två centimeter längre än Kadjar som den ersätter.
Austral är 183 centimeter bred, 162 hög, har en hjulbas på 267 och markfrigången är 17 centimeter. Enligt Renault ska den väga omkring 1 370 kg beroende på vilken drivlina den har.
Utseendet är mer modernt än hos Kadjar och påminner en del om coupésuv Arkana som anlände Sverige under förra året. Strålkastarna är nu liknande de som introducerades hos Talisman redan 2015.

1 AV 4
Foto: Renault
2 AV 4
Foto: Renault
3 AV 4
Foto: Renault
4 AV 4
Foto: Renault

Till skillnad från Mégane E-Tech som är helt eldriven får nya Austral nöja sig med en lättare form av elektrifiering. Antingen som mildhybrid eller hybrid. Det förstnämnda med antingen en 1,2 liters bensinmotor som assisteras av ett 48-voltsystem, eller en 1,3 litersmotor med 12-voltsystem. Båda är trecylindriga och levererar 130 respektive 160 hästkrafter. 1,3-litersmotorn går även att få med manuell låda men då är effekten 140 hästkrafter. Motoralternativ som släpper ut 123 (48V) respektive 132 (12V) gram koldioxid per kilometer.
Hybriden, alltså inte en laddhybrid, använder sig av den minsta bensinmotorn men i kombination med en elmotor vilket gör att totaleffekten landar på 160 eller 200 hästkrafter beroende vilken version du väljer. Enligt Renault ska den klara av att köra på el i upp till 80 procent i stadstrafik. Någon snittförbrukning delar de inte med sig av i nuläget men koldioxidutsläppet ligger på 105 g/km.

Interiören följer samma mönster som vi bland annat sett hos Mégane E-Tech med två stora skärmar och en ganska mörk inredning. Infotainmentskärmen mäter 12 tum och har operativsystem från Google, instrumenteringen har en skärm på 12,3 tum och det finns även head up-display.
Till skillnad från Mégane E-Tech har Austral en hög mittkonsol som även fungerar som armstöd och där finns ett särskilt handstöd som ska underlätta navigering av pekskärmen.
Nytt för Austral är Esprit Alpine, en utrustningsnivå likt Volkswagens R-Line och Mercedes AMG-Line, som ska ge en lite mer sportig framtoning. Bland annat med 20-tumsfälgar, 17 tum är standard, svarta exteriöra detaljer och blå kontrastsömmar, alcantaradetaljer och läderklädd ratt invändigt. Troligen kan vi komma att få se denna utrustningsnivå på fler Renault-modeller framöver.

1 AV 5
Foto: Renault
2 AV 5
Foto: Renault
3 AV 5
Foto: Renault
4 AV 5
Foto: Renault
5 AV 5
Foto: Renault

Grundversionen av Austral har en torsionsaxel bak medan dyrare versioner använder en multilänkaxel, de dyrare versionerna kommer även med fyrhjulsstyrning som ska få Austral att kännas lite smidigare att handskas med. Vändcirkeln blir då 10,1 meter.
Oavsett vilken motor du väljer är det framhjulen som driver men en nackdel med hybriden märks i bagageutrymmet. Mildhybriderna lastar 500 liter medan hybriden får nöja sig med 430.
I nuläget finns inga priser på nya Renault Austral men den kommer att lanseras framåt slutet av 2022.