Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
060210_renault_modeller
060210_renault_modeller
060210_renault_modeller
060210_renault_modeller Foto: Renault

Renault gör 26 nya modeller till 2009

Carlos Ghosn, VD Renault, förkunnade på en presskonferens under torsdagen Renaults plan för framtiden. Det är ett stort projekt som innefattar bl a 26 nya modeller i programmet fram till 2009.

Renaults VD Carlos Ghosn sa på en presskonferens under torsdagen att Renault ska öka försäljningen med 800 000 bilar 2009. För att göra det finns självklart en stor plan och en del i den är att introducera 26 nya modeller på marknaden.

- Renault är inte i någon kris men vi befinner oss i ett känsligt läge, förklarade Ghosn och fortsatte:

- Vi behöver ingen omstrukturering. Vad vi behöver är tillväxt, nya produkter och en bra märkesimage.

2005 gjorde Renault en vinst på 1,32 miljarder Euro, en nedgång med 37,4 procent jämfört med 2004. Med 26 nya modeller ska Renault upp på toppen igen. 

Den kanske intressantaste delen är planen för Laguna. Ghosn vill att Laguna ska in i mellanklassens lyxsegment och konkurrera om samma kunder som BMW 3-sere och Mercedes C-klass är ute efter. Han säger att Lagunan måste vara topp tre i sin klass.

Det är en svår klass att slå sig in i. Det bevisades senast av Volkswagen som tappert försökte få upp mellanklassköparnas ögon för Phaeton men den har inte blivit någon större succé. Men det är nog inget som stoppar Renault och Ghosn.

Han kommenterade även Formel 1-satsningen och sa att så länge det går bra för teamet och de befinner sig i topp finns ingen anledning att lägga ner den satsningen. 

– Det kapital som satsas på Formel 1 får vi tillbaka i marknadsföring, sa han. Men vi kommer att hålla koll på F1. Varje år kommer vi att gå igenom om det är lönt att fortsätta.

Renault sålde 2005 2,5 miljoner bilar. 800 000 fler sålda blir totalt 3,3 miljoner. Av de 800 000 nya ska 250 000 säljas i Europa och resterande 550 000 i övriga världen. 550 000 som inte inkluderar Kina där Renault just nu förhandlar om marknadsintroduktion och inte heller USA där de inte kommer att ge sig in förrän efter 2009. 

Renault och bilvärlden står helt klart inför en spännande tid. 26 nya modeller kan aldrig vara fel.