Renault Grand Modus och New Modus
Renault visar nu de första bilderna på sina två nya bilar i B-segmentet – Grand Modus och New Modus. De båda mindre MPV-modellerna kommer tidigt 2008.
Nya Renault Grand Modus och New Modus baseras på Renaults och Nissans gemensamma B-plattform. Nissans motsvarighet är lilla Note.
Grand Modus, är precis som namnet berättar, den större modellen av de båda bilarna. Den mäter 4 034 millimeter på längden. Renault försäkrar att den rymmer alla fördelar som man kan förvänta sig av en liten MPV i dag. Bagageutrymmet rymmer upp till 410 VDA-liter, bland det rymligaste i klassen. Baksätet med plats för tre är inte uttagbart, men däremot skjutbart i längsled samtidigt som det är delbart 60/40. Man kan dessutom tippa hela stolsraden framåt. Bilen innehåller en massa smarta förvaringsmöjligheter med låsbara utrymmen under golvet, utdragbara lådor och en del andra listiga fack. Renault berättar inte så mycket om drivlinorna mer än att de lovar bränslesnåla motorer som ska göra Grand Modus till den perfekta familjebilen.
New Modus är den mindre modellen med sina 3 873 millimeter från front till bak. En stadsbil med små mått utvändigt men med goda utrymmet inuti. Enligt Renault en perfekt bil för den som gillar hög sittposition. Formmässigt skiljer sig inte New Modus mycket från nuvarande Modus. Bland annat har strålkastarna och baklamporna fått ny formgivning. Grillen, frontspoilern och bakre stötfångaren har också uppdaterats en aning. New Modus sväljer upp till 293 VDA-liter i bagageutrymmet, alltså en hel del mindre än storebror Grand Modus.
Inte här heller nämner Renault något om motorerna, men dagens Modus finns tillgänglig med tre olika bensinare på 1,2, 1,4 samt 1,6 liter. Många vill nog gärna se en snål diesel under huven så småningom.
Säkerhetsmässigt kommer de båda nya modellerna antagligen inte att svika. Nuvarande Renault Modus fick fem stjärnor i Euro NCAP.
Både Grand Modus och New Modus kommer att tillverkas i Valladoid i Spanien och finns till försäljning tidigt 2008. Svenska priser är inte satta, men nuvarande Modus kostar från 134 900 kronor, vilket kan vara en fingervisning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se