Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080212-renault-koleos
080212-renault-koleos
080212-renault-koleos
080212-renault-koleos

Renault Koleos - Crossover på franska

Renaults första crossover är här. Renault Koleos är en minst sagt mångkulturell bil. Den är utvecklad av japanska Nissan, byggd av Samsung i Sydkorea och designad av franska Renault. Nu kan vi visa de första officiella bilderna på globetrottern.

Nu ger sig även Renault in i det överbelamrade suv-segmentet. De är långt ifrån först, snarare sist. Men deras bidrag till suv-kulturen får ändå anses ligga i tiden då suvarna har blivit allt mindre den senaste tiden. Frågan är dock om Koleos kan räknas som ett unikt eller ens nytt tillskott. Den är i stort sett samma bil som Samsung QM5 som har sålts i Sydkorea sedan ett par månader tillbaka. Dessutom har Koleos lånat en del teknik från Nissan X-Trail, bland annat fjädringssystemet. 

Renault Koleos levereras i antingen två- eller fyrhjulsdrivet skick. Till att börja med finns bara två motoralternativ att tillgå. Bensinalternativet på 2,5 liter ger 175 hästkrafter och är kopplad till en sexväxlad manuell låda, på vissa marknader kommer även en sexväxlad CVT-låda att finnas som tillval. Dieselmotorn på två liter går att få med två olika effektuttag, 150 hästkrafter med 320 Nm i vridmoment eller 175 hästkrafter med 360 Nm. 175-hästars dieseln går bara att kombinera med fyrhjulsdrift och manuell växellåda. Normalt driver bilen bara på framhjulen, när det behövs kan 50 procent av kraften skickas till bakhjulen. Systemet kan även låsas i antingen två- eller fyrhjulsdrivet läge. Markfrigången är 206 millimeter för Koleos med bensinmotor och något lägre, 188 millimeter, för dieselalternativet.

Invändigt försäkrar Renault att Koleos är ljus och rymlig. Det 0,75 kvadratmeter stora glastaket försäkrar att även klaustrofobiskt drabbade individer kan färdas i Koleos. Ljudet i kupén, så länge det kommer från stereon, står Bose för. Navigera kan man göra med hjälp av GPS-systemet som förmedlas via en sju tum stor skärm.

I Europa påbörjas försäljningen av Koleos i juni. Därefter ska den lanseras över hela världen och nästa år finnas i 40 länder på fem kontinenter.