Renault KWID Concept liknar ingenting annat
Är du ute efter en kokong på hjul med en interiör som inspirerats av ett fågelbo? Då är Renaults konceptbil KWID verkligen helt rätt bil för dig!
För första gången någonsin visar Renault upp en konceptbil utanför den europeiska kontinenten. Fransmännens senaste koncept, KWID, visas nämligen upp på bilsalongen i indiska New Dehli och sägs vara skräddarsydd för att möta behoven hos indiska bilförare. Minst sagt annorlunda behov i så fall, efter att ha ögnat igenom bilderna och filmerna nedan.
Renault KWID Concept är en form av crossover med hög markfrigång och robusta detaljer, inte minst de feta hjulen. Den tuffa fransosen ser ut att vara fyrhjulsdriven men driver faktiskt bara på framhjulen som snurrar med hjälp från en 1,2-litersbensinare som är kopplad till en dubbelkopplingslåda. KWID är dessutom förberedd för eldrift, Renault har nämligen konstruerat konceptbilen för att kunna hysa elmotor och batterier.
Kikar man in i bilen tror man att Renault har plockat material från Pekings nationalstadion, du vet den stora arena som byggdes inför OS 2008 som fick smeknamnet Fågelboet. Renault säger att de har inspirerats av just ett fågelbo när de designade insidan och att kupéutrymmet ska fungera som en ombonad kokong.
Förarmiljön är som hämtad ur en rymdkrigsfilm av valfritt slag där föraren är placerad centralt. På en sidan om ratten finns en läsplatta monterad där fordonsfunktioner kan styras, inte minst den quadcopter som förvaras under taket. Quadcoptern kallas Flying companion och är något helt nytt i bilvärlden. Dess uppgift är att fungera som en flygande GPS-navigator. Förutom att styra den via nämnda läsplatta kan den också styras manuellt. Flyg iväg och kontrollera trafiksituationen längre fram på färdvägen, eller varför inte ta foton på något längs vägen.
Vad tror du, är KWID något för den indiska bilföraren?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se