Renault Laguna Coupé officiell
Nu är den officiell – nya Renault Laguna Coupé. Premiären ägde rum framför stjärnornas ögon på filmfestivalen i Cannes. Nykomlingen får bland annat två V6-motorer under huven, varav den ena är en helt nyutvecklad diesel med 235 hk och 450 Nm.
Tidigare på lördagen kunde vi visa de första officiella bilderna på Renault Laguna Coupé efter att spanska km77.com kringgått embargot och publicerat dem i förtid. Men nu är bilen alltså officiellt visad vilket skedde i Cannes på lördagen där den omtalade filmfestivalen just nu pågår. I dag, söndag, är det dessutom dags för en F1-tävling bara ett stenkast bort, närmare bestämt i Monaco. Renaults placering av premiären var alltså noggrant uträknad.
Trots att Renault har släppt ett officiellt pressmeddelande tillsammans med bilderna så är uppgifterna om bilen knapphändiga. Den stora visningen av bilen, och då kommer resterande fakta, tar plats på den internationella bilsalongen i Paris i höst.
Tekniskt sett vet vi att Laguna Coupé får samma aktiva chassi samt fyrhjulsstyrning som finns i vanliga Laguna med GT-emblem på bakluckan.
Under huven är det en rad olika motorer som ger kraft till kärran, bland annat två V6-motorer. Den ena är en helt nyutvecklad diesel (dCi) på tre liter som levererar 235 hästkrafter och 450 newtonmeter i vrid. Renault beskriver motorn som en helt ny måttstock för dieselmotorer med prestanda, glädje och effektivitet. Den kommer senare även att tryckas ner under huven på Nissan Maxima, och därtill flertalet andra modeller från de båda tillverkarna. Den andra motorn är en bensinare på 3,5 liter med en toppeffekt på 240 hästkrafter och 330 newtonmeter i maxvrid. Dessutom kommer Laguna Coupé att kunna köpas med toppalternativen av tvålitersmotorerna som finns i vanliga Laguna, det vill säga 2,0 T (turbo) med 170 hästkrafter samt 2,0 dCi (diesel) med 150 hästkrafter. Renault uppger att bilen tar mindre än sju sekunder på sig att accelerera från stillastående till 100 km/h, vilket vi förmodar gäller för båda V6-motorerna.
Som vi kan se på bilderna har Renault Laguna Coupé ärvt mycket från konceptbilen. Fronten har däremot fått en stor portion gener från nya Laguna, dock med bortplockade dimljus och kromribba i grillen/luftintaget. Coupémodellen har fått en mycket mer kraftfull och utmärkande midja med svepande linjer som sträcker sig från strålkastarna hela vägen till bakluckan där det sitter bakljus med LED-teknik. Synd bara att de integrerade dörrhandtaget och LED-strålkastarna som visades på konceptet har försvunnit.
Inuti bilen syns det att Renault har fegat ur när det gäller instrumentbrädans böljande linjer. Här har i stället brädan från vanliga Laguna, med några smärre förändringar, tagit plats.
Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,83 meter på bredden och 1,4 meter på höjden. Hjulbasen är 2,69 meter. Bilen utrustas med lättmetallfälgar i storlekarna 17 eller 18 tum.
Mer information om nya Renault Laguna Coupé blir det alltså inte förrän till hösten när bilen begår sin riktiga publika premiär på Parissalongen. Strax därefter lanseras bilen i Europa.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se