Foto: Renault

Renault Megane RS Ultime är sista RS-modellen

Renaultsport går i graven efter efter snart fem årtionden. Men en sista snabb modell hinner fransmännen med – Megane RS Ultime.

1976 tog Renaultsport form när Renaults motorsportavdelningar Alpine och Gordini slogs samman. Renault Sport, som är den stavning som numera används mest frekvent, gav sig snabbt ut på banorna inom olika Formel-klasser, inte minst F1, samt på skogsvägarna i rallysammanhang. Under 1980-talet fick se häftiga gatbilar som exempelvis Renault 5 Turbo som baserades på rallybilen, men det var inte förrän på 1990-talet och fram mot millennieskiftet som Renault Sport blev ett begrepp för små och vassa prestandabilar. Först kom Renault Sport Spider som en liten och lätt specialare inför vad som skulle komma, nämligen modeller av det mer vanliga slaget. Clio var först, därefter har världen fått ta del av ett antal Megane RS-modeller genom åren, så även Twingo RS och – kanske bortglömda – Dacia Sandero RS.

Men nu skruvar vi fram tiden till nutid – år 2023. Renault har släppt information om Megane RS Ultime som vi ser på bilderna här. Den ser ut som den Megane RS som presenterades 2017, men just denna modellversion, som i grunden är en RS Trophy, är den sista att prydas med alfabetets artonde och nittonde bokstäver. Sista RS-modellen någonsin (fast vem vet vad som händer i framtiden...). Renault Sport försvinner nämligen i och med att Alpine tar över som Renaults enda prestandabilsdivision.

1 AV 5
Foto: Renault
2 AV 5
Foto: Renault
3 AV 5
Foto: Renault
4 AV 5
Foto: Renault
5 AV 5
Foto: Renault

Det finns detaljer som utmärker denna slutgiltiga RS-modell, exempelvis mattsvarta dekaler på bland annat huv, tak och dörrar (syns knappt på den svarta bilen som för övrigt även finns som vit, orange och gul), Alcantara-klädda skalstolar och plakett framför växelspaken där Laurent Hurgons signatur syns. Laurent Hurgon är Renault Sports utvecklingsförare som är innehavare av en mängd olika banrekord, bland annat på Nürburgring för framhjulsdrivna bilar. På samma plakett står även vilken bil i produktionsserien det rör sig om. Endast 1 976 exemplar ska byggas, en siffra som förstås refererar till årtalet som artikeln inleddes med.

De Megane RS Ultime som säljs i Europa kommer alla att utrustas med sexväxlad dubbelkopplingslåda. Den sänder kraften från 1,8-litersmotorn på 300 hästkrafter och 420 newtonmeter till framhjulen som, liksom bakhjulen, är skodda med 19-tums Bridgestone Potenza S007 specialanpassade för bilmodellen.
0-100 km/h går på 5,7 sekunder, samma tid som för ”vanliga” Megane RS Trophy.