Renault ska bara tillverka elbilar i Kina
Renault har justerat sin strategi för den kinesiska marknaden. Framöver kommer de endast att satsa på eldrivna bilar i Kina.
På grund av att Renault nu väljer att enbart satsa på eldrivna bilar och lätta arbetsfordon i Kina avbryter de även sitt samarbete med Dongfeng. Ett samarbete som bland annat resulterat i bilar som Captur, Kadjar och Koleos, samt tillverkningen av förbränningsmotorer i Wuhan.
Elbilssatsningen kommer att ske i samarbete med eGT New Energy Automotive och Jiangxi Jiangling Group Electric Vehicle (JMEV), medan Renault Brilliance Jinbei Automotive ska fokusera på de lätta arbetsfordonen. Men Dongfeng är dock inte helt ute ur bilden då de äger femtio procent av eGT New Energy Automotive, och vill fortsätta arbeta med Renault inom uppkopplad körning.
– Vi öppnar ett nytt kapitel i Kina. Vi kommer att fokusera på elfordon och lätta nyttofordon, de två främsta drivkrafterna för framtida ren mobilitet och att effektivare utnyttja vårt förhållande till Nissan, säger Francois Provost, Renaults ordförande i Kina.
Renault återvände till Kina under 2016 med Carlos Ghosn i ledningen, men Renault har hittills inte lyckats nå upp till sitt mål att leverera 800 000 bilar per år i landet. Under 2019 levererade de knappt 180 000 bilar.
De nuvarande 300 000 Renault-ägarna i Kina kommer fortsatt kunna få kundservice från Renault eller Nissan-återförsäljare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se