Renault Twin-Z

Renault Twin-Z – nästa Twingo tittar fram

Renaults dansanta småbil Twingo har blivit till åren och en ersättare är på väg. Nu presenterar Renault konceptet Twin-Z som visar lite av hur nästa Twingo kommer att se ut.

Renaults musikaliska ordlek Twingo (Twist, Swing och Tango) börjar bli gammal nu. Första Twingon kom 1992 och följdes av en andra Twingo 2007. Det börjar således bli dags för en tredje Twingo och hur den kommer att se ut får vi ett smakprov på nu i form av konceptbilen Twin-Z.

 Till skillnad från många andra konceptbilar kommer Twin-Z inte att ställas ut på någon bilsalong. Renault har i stället valt att premiärvisa Twin-Z på möbelmässan i Milano som börjar i morgon. Anledningen till det är att Renault vill framhäva att Twin-Z har andra kvaliteter än att bara fungera som transportfordon. Den brittiske designern Ross Lovegrove, som tidigare har designat bland annat förstaklasskabiner åt Lufthansa, Sonys Walkman och datorer åt Apple, har medverkat i formgivningen karossen och interiören men även fälgarna och däcken som smälter samman visuellt.

 Om man skalar bort alla koncepttypiska extravaganser så är det inte svårt att tänka sig hur nya Twingo kommer att se ut. Formerna är rundare, gulligare och påminner inte så lite om Fiat 500. Storleksmässigt är Twin-Z bara två centimeter längre än nuvarande Twingo men har ett hela 250 centimeter långt axelavstånd, 13 centimeter längre än Twingo. I specifikationerna för Twin-Z-konceptet kan man bland annat läsa att bilen har justerbara Öhlins-dämpare runt om och kolfiberkaross, räkna inte med att det blir standard på nya Twingo. Renault kommer däremot, likt Fiat, Mini och Opel, att erbjuda kunderna nästan oändliga möjligheter att göra bilarna individuella genom olika utrustningsdetaljer och färgalternativ. 

 En annan sak som förmodligen inte blir standard är den bakmonterade elmotorn som skickar 68 hästkrafter och 226 newtonmeter till bakhjulen. Att nya Twingo blir bakhjulsdriven är dock inte omöjligt, tvärtom ganska troligt. Nya Twingo väntas dela plattform med nästa generation Smart Fortwo och det skulle innebär att drivningen hamnar där bak.