Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110513-renault-twizy
110513-renault-twizy
110513-renault-twizy
110513-renault-twizy

Renault Twizy – bättre än två hjul

Renault tycker inte att man ska åka runt på tvåhjulingar. Därför lanserar de nu lilla elbilen Twizy som har plats för två och kommer att kosta från 70 000 kronor.

För snart två år sedan visade Renault den udda konceptbilen Twizy Z.E. som sades vara svaret på urban trafikträngsel och miljöproblem. Konceptbilen bestod av inte så mycket mer än fyra hjul och ett litet äggformat kupéutrymme för en förare och en passagerare. Nu har det knäppa konceptet blivit verklighet. Renault har slipat och putsat på bilen och vid slutet av det här året kan man köpa sig en alldeles egen Renault Twizy.

Den produktionsklara Twizy är roligt nog mycket lik konceptbilen, Renault har bara slipat bort lite av konceptets galna former och färger. Grundkonceptet är detsamma. Twizy är egentligen inte lik någon annan bil i dag men man skulle kunna beskriva den som en lite kortare, naknare och eldriven Smart Fortwo. Twizy är endast 234 centimeter lång, 119 centimeter bred och 146 centimeter hög. Bakom föraren finns plats för en passagerare och även om det inte finns något regelrätt bagageutrymme så kan man få med sig saker genom att köpa till en packväska som rymmer 50 liter och monteras på passagerarplatsen.

Precis som konceptbilen är Twizy helt och hållet eldriven. Någonstans mellan de fyra hjulen sitter en liten elmotor på 17 hästkrafter och 57 newtonmeter som hämtar kraft från litiumjonbatterier. Räckvidden är kanske inte jätteimponerande – 10 mil – men Twizy ska inte ut på några långresor utan snarare hålla sig inom storstadens gränser där den borde passa bra med sitt kompakta format och kvicka köregenskaper. Den väger inte mer än 450 kilo, inklusive de 100 kilo tunga batterierna, och har en toppfart på 80 km/h. När Twizy behöver laddas plockar man fram kabeln under luckan i fronten och stoppar in den i ett vanligt eluttag, 3,5 timmar senare är batterierna fulladdade.

Hugade spekulanter kan boka en Twizy redan nu på renault-ze.com och kort efter att produktionen kommit igång i höst får de betala 7 690 euro för Twizy i det enklaste utförandet som kallas Urban. I Technic-utförande kostar Twizy 8 490 euro men då får man ”kolfiberpaneler”, 13-tumsfälgar i diamantutförande, metalliclack samt vit förarstol. I standardutrustningen till båda versionerna ingår bland annat två låsbara handskfack, elektronisk immobilizer, förarairbag, fyrpunktsbälte fram, trepunktsbälte bak, skivbromsar runt om samt vattentålig klädsel. Den som vill ha lite extra lyx och komfort kan välja till saxdörrar med transparent nederdel och panoramaglastak.

Twizy kommer även att säljas i ett strypt utförande som inte kräver körkort i vissa länder. Motorn ger då bara 5 hästkrafter och toppfarten är begränsad till 45 km/h. Priset sjunker då till 6 990 euro, motsvarande 65 000 kronor. Oavsett motorstyrka eller utförande måste Twizy-köparen hyra batterierna, vilket kostar 49 euro per månad.

https://youtu.be/l-ZpAM5i5UI?height=347&width=575

Läs mer