Renault vill också begränsa bilarna till 180 km/h
Volvo Cars har redan infört en hastighetsbegränsning på 180 km/h i sina bilar. Nu avslöjar Renaults vd att även de ser fördelar med en sådan begränsning.
Under 2020 började Volvo Cars begränsa sina bilmodellers topphastighet till 180 km/h. Begränsningen är ett steg mot företagets vision om att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i en bil med järnmärket i grillen.
– Människans hjärna är inte konstruerad för höga hastigheter, sa Volvo Cars säkerhetschef Malin Ekholm till Teknikens Värld i fjol.
Volvo är i dagsläget enda biltillverkare att begränsa samtliga sina bilar på detta uttalade vis, men ser ut att kunna få sällskap inom kort. Renaults vd Luca de Meo (bilden ovan) sa nämligen under företagets bolagsstämma i fredags att bilar från Renault och syskonmärket Dacia bör begränsas till 180 km/h. Enligt Der Spiegel lyfte han fram att en tredjedel av alla bilolyckor med dödlig utgång beror på överdriven hastighet.
Bilars säkerhetssystem är inte utvecklade och designade för att i hög hastighet kunna motverka allvarliga personskador och dödsfall i lika hög utsträckning som vid lägre hastighet.
I Tyskland finns vägavsnitt på Autobahn som har uppvisat kraftigt sänkta siffror över antalet skadade och omkomna i samband med att fri fart har gjorts om till max hastighetsbegränsning på 130 km/h. I vissa fall har antalet omkomna reducerats till noll.
Medan Volvo begränsar sina bilar, oavsett motoreffekt, till 180 km/h är syskonmärket Polestars modeller inte begränsade. På samma sätt kan vi inte se att Renault låter sina Alpine-modeller framöver begränsas. Däremot Dacia skulle kunna gå kraftfullare fram och begränsa toppfarten än mer... med tanke på hur det gick för märkets nya modeller i senaste Euro NCAP-krocktestet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se