Renault visar kommande elbilen Zoe i Paris
Renault har visat en mängd elbilskoncept de senaste åren men i Paris visar de att utvecklingen har gått framåt sedan dess. Nya, stiliga konceptbilen Zoe ger en god hint om hur en produktionsbil kan komma att se ut.
Bortsett från nya flaggskeppet Latitude är konceptbilen Zoe Renaults stora nummer på Parissalongen. Zoe, har vi inte hört det förut? Jojomän, för exakt ett år sedan visade Renault upp fyra elbilskoncept, däribland Zoe Z.E. på Frankfurtsalongen. Ett år senare vill Renault visa att de har kommit framåt i utvecklingen av en elbil. Nya konceptbilen Zoe förevisar en elbil från Renault som ska börja säljas 2012.
Renault Zoe är storleksmässigt jämförbar med Clio och det sägs att den till 90 procent stämmer överens med den kommande produktionsbilen som ska tillverkas i Renaults fabrik i franska Flins från och med 2012. Att Zoe är, för att vara en konceptbil, ovanligt när produktion visar sig också i specifikationslistan som är ovanligt välfylld. De exakta måtten för Zoe är 408 centimeter på längden, 179 centimeter på bredden, 154 centimeter på höjden och 257 centimeter mellan hjulaxlarna. Tjänstevikten som anges är 1 392 kilo och i bagageutrymmet ska det få plats 292 liter. Under huven finns en elmotor som levererar 80 hästkrafter och 222 newtonmeter. Litiumjonbatterierna ger en räckvidd på 160 kilometer. Prestandauppgifterna visar att Zoe kommer att trivas bäst i stan, 0-100 km/h ska gå på 8,1 sekunder men toppfarten är klart begränsad – 135 km/h. En full återladdning av batterierna tar mellan sex och åtta timmar.
Zoes utsida är relativt sansad och kan till stora delar hänga med ända till serieproduktion, på insidan är det desto vildare. Det är vita och ännu vitare ytor och Renualt har utrustat bilen med en klimatanläggning som automatiskt anpassar luftfuktigheten för att inte torka ut huden på de åkande. Klimatsystemet känner även av om luften på utsidan är hälsovådlig på något sätt och stänger i så fall luftintagen till kupén. Som om det inte vore nog finns även en parfymfunktion, liknande den Citroën redan har i produktion.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se