Renault visar supersnålbilskonceptet Eolab
Snart är det dags för bilsalong på hemmaplan för Renault och då passar fransmännen på att visa nya konceptbilen Eolab. Med trecylindrig bensinmotor, elmotor och en förbrukning på 0,10 l/mil är Eolab Renaults svar på VW XL1.
Volkswagen har rönt stor uppmärksamhet med sin så kallade enlitersbil XL1 men nu vill Renault sno åt sig en del av rampljuset. På den stundande Parissalongen kommer Renault att premiärvisa konceptbilen Eolab som också kan sägas vara en enlitersbil eftersom den inte ska dra mer än 1 liter per 100 kilometer, eller 0,1 liter per mil. Enligt Renault visar Eolab riktningen för en ny B-segmentbil som kommer att dyka upp inom de närmaste tio åren.
Drivlinan i Eolab består av en trecylindrig 1,0-liters bensinmotor med 75 hästkrafter och 95 newtonmeter samt en elmotor som utvecklar 68 hästkrafter och 200 newtonmeter. Elmotorn får kraft från ett litiumjonbatteripaket med en kapacitet på 6,7 kWh, vilket ska vara tillräckligt för en elektrisk räckvidd på upp till sex mil.
Endast en effektiv drivlina räcker inte för att göra en bil snål och precis som Volkswagen XL1 byggs Eolab därför på en väldigt lätt konstruktion. Karossen är ett hopkok av aluminium, stål- och kompositpaneler. Taket byggs av magnesium och vindruteglaset är extra tunt och lätt. Renault uppger att Eolab väger 955 kilo, men hävdar samtidigt att den är 400 kilo lättare än storleksmässigt jämförbara Clio. Men hur har de räknat då? En vanlig Clio ju inte mer än omkring 1 000 kilo beroende på motor och utrustning.
Luftmotstånd är också viktigt och det ska helst vara lågt. Tack vare en strömlinjeformad kaross och aktiva spoilers fram och bak har Eolab ett cd-värde på 0,235, vilket enligt Renault är 30 procent bättre än Clio. Lika hal som VW XL1 är den dock inte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se