Rodin FZero släpar på 594 gram per hästkraft
Extremt låg vikt och väldigt hög effekt. Det är receptet för Rodin FZero. Därmed ska man också bli snabbast i världen.
Målet är högt ställt. Ensitsiga Rodin FZero från Nya Zeeland ska vara världens snabbaste bil runt en racerbana, vilken som helst. Punkt. Nu är det förvisso inte fråga om en bil i vanlig bemärkelse, för den är inte tänkt att vara gatgodkänd, inte heller ska den uppfylla något tävlingsreglemente. Den är bara en leksak tänkt att släppas lös på inhägnat område och därför har den kunnat konstrueras med ett enda syfte: att vara snabbast, utan att hämmas av några begränsningar.
Specifikationerna svindlar. Motorn är en dubbelturbomatad V10 på fyra liters cylindervolym utvecklad av brittiska Neil Brown Engineering som får hjälp av en elmotor i ett icke laddbart hybridsystem. Den kortslagiga bensinmotorn lämnar 1 000 hästkrafter jämnt vid 9 000 r/min och stöttas av elmotorn på 176 hästkrafter. Insugskamrarna är tillverkade av kolfiber, avgasgrenrören av 3D-printat titan.
Växellådan kommer från brittiska Ricardo, som inte bara tillverkar lådor till tävlingsbilar utan också utvecklat dubbelkopplingslådan i Bugatti Chiron. I Rodin FZero sitter en åttaväxlad låda med någon form av automation, oklart dock av vilken konstruktion den är.
Själva chassit består av en kolfiberlåda, en så kallad monocoque, och fjädringen har hydrauliska aktuatorer som ska bibehålla markfrigången även i högre fart när det aerodynamiska marktrycket vill trycka bilen mot backen. Det kan behövas, Rodin Cars anger max marktryck till fyra ton – men man redovisar inte under vilka förutsättningar.
Totalt landar vikten, enligt Rodin Cars, med vätskor i bilen men utan förare, på 698 kilo. Där är nyckeln till att bilen ska kunna vara världens snabbaste, för varje hästkraft har alltså blott 594 gram att släpa på. En Formel 1-bil kommer inte ens i närheten!
Ändå är konstruktionen inte särskilt kompakt. Bilen är fem och en halv meter lång – mer än en Mercedes S-klass – och med 2,2 meter i bredd är den bred som en ladugårdsvägg. Höjden är dock slimmad, 113 centimeter ovanför backen når den.
Nu kanske allt det här låter som en tolvårings feberdröm. Men Rodin Cars är inga duvungar. Bakom bolaget står den australiske IT-miljardären David Dicker och för några år sedan tog man över Lotus-projektet T125, en tänkt kundversion teamets Formel 1-bil. Lotus lyckades aldrig få ihop mer än en handfull bilar, men Rodin Cars har levererat sin FZed, som deras egen uppdaterade version heter, som det var tänkt.
Totalt kommer 27 bilar att byggas och leveranserna startar under sommaren nästa år. Priset för härligheten är motsvarande cirka 22 miljoner kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se