Rolls-Royce överväger eldrift
Rolls-Royce överväger nog att bygga eldrivna versioner av sina bilar. Företagets vd Tom Purvis tror att den tysta eldriften och det omedelbara vridmomentet skulle passa Rolls-Royce perfekt.
Rolls-Royce – en av bilvärldens mest traditionsbundna tillverkare – kan vara på väg att anamma något så nymodigt som eldrift. Brittiska Autocar rapporterar att Rolls-Royce noga överväger att bygga eldrivna versioner, troligtvis plug in-hybridversioner av sina bilar. Den nyligen tillsatte vd:n Tom Purvis säger till Autocar att Rolls-Royce måste förbereda sig på anpassning till kommande utsläppsbegränsningar i storstäder. Men han ser det inte som något negativt för Rolls-Royce, snarare kommer eltekniken att gynna märket.
Tom Purvis anser att den näst intill knäpptysta eldriften i kombination med vridmomentet från stillastående ligger helt i linje med företagets kärnvärden. Han tror också att Rolls-Royce-spekulanterna skulle uppfatta en eldriven Rolls som ”mycket cool”.
– Om man ser till hur våra bilar används av sina ägare är det tydligt att de antingen kör långa sträckor på motorväg eller korta turer i stadstrafik. En elektrisk Rolls-Royce passar perfekt för den senare kategorin, säger Tom Purvis till Autocar.
Ännu en fördel med elsatsningen skulle vara att BMW-gruppen redan har hunnit skaffa sig en hel del elektriskt kunnande i och med den kommande elversionen av Mini Cooper. Tom Purvis hävdar därför att utvecklingen av en eldriven Rolls-Royce skulle kunna gå relativt fort. Kanske får vi se en eldriven Rolls-Royce redan 2010 då den mindre RR4 lanseras. Att nya BMW 7-serie (som kommer att dela med sig en hel del teknik till RR4) redan finns som ett hybridkoncept talar ännu mer för att en delvis eldriven Rolls-Royce inte är långt borta.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se