Rolls-Royce Phantom fyller tio
Utan några tecken på att behöva gå i pension har Rolls-Royce Phantom nått sin tioårsdag. För Rolls-Royce är det en dag att fira stort eftersom det också är tio år sedan den anrika bilbyggaren gjorde en nystart.
En minut efter midnatt den 1 januari 2003 lämnades nycklarna till den första Rolls-Royce Phantom över till dess lyckliga ägare. Vid lanseringen var Phantom inte bara världens lyxigaste bil utan presenterades som ”the last great adventure in automotive history”. Tillverkningen startade långsamt med endast en bil per dag men mot slutet av 2003 hade fabriken i Goodwood kommit upp i en takt om tre bilar varje dag. Sedan dess har takten ökat kraftigt och det byggs i dag 20 nya Phantoms varje dag i Goodwood, för hand.
Trots sitt mycket moderna utseende togs Phantom emot väl och har fört Rolls-arvet vidare. Om det är tack vare V12-motorn på 460 hästkrafter, tjänstevikten på 2,5 ton eller den ultralyxiga utstrålningen är högst oklart men när folk tänker på världens lyxigaste bil tänker nog de flesta på Rolls-Royce Phantom.
Tioårsdagen för Phantom markerar även tioårsjubileet för det nya Rolls-Royce. Under 1990-talet kämpade den gamla britten med allt större ekonomiska problem och 1998 sålde den dåvarande ägaren Vickers företaget till Volkswagen. Volkswagen fick fabriken i Crewe och Bentley men däremot inte varumärket Rolls-Royce som i stället köptes av BMW. BMW uppges ha betalat 40 miljoner pund för namnrättigheten och etablerade en ny fabrik i Goodwood där arbetsstyrkan till en början inte bestod av mer än 400 man men som i dag har vuxit till cirka 1 400. Goodwood-fabriken är dock ingen vanlig bilfabrik. En stor del av arbetet sker för hand och de anställda sägs vara de mest lojala i hela bilvärlden. Ingen annan bilfabrik har så lite rotation och omkring 80 procent av de anställda sägs bo som längst två mil bort från fabriken.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se