Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Rolls-Royce prioriterar V12-motorer

BMW-ägda Rolls-Royce går mot strömmen. V12-motorer kommer fortsatt att vara deras melodi, så länge det är möjligt.

Rolls-Royce tror att elektricitet är framtiden, men de är själva ännu inte redo att ta klivet. I en intervju med Financial Times säger biltillverkarens vd Torsten Müller-Ötvös att V12-motorer har hög prioritet hos dem.

– Vi kommer definitivt att erbjuda 12-cylindriga motorer så länge vi kan, så länge det är lagligt att erbjuda dem, säger han.

Den dag Rolls-Royce går över till elbilar är det inte för att minska klimatpåverkan. I stället är det andra faktorer som spelar roll. Torsten Müller-Ötvös lyfter fram tystheten som passar märkets modeller utmärkt, samt den omedelbara kraftutvecklingen. Han förutspår att märkets skifte från förbränningsmotorer till elmotorer görs år 2040.

– Våra bilar används inte i stor utsträckning, kör inte långa, långa sträckor och körsträckan på en Rolls-Royce är lägre än den genomsnittliga bilen, säger han.

Rolls-Royce Phantom III (1936-1939) var märkets första modell att ha V12-motor under huven. Just detta exemplar tillhörde fältmarskalk Montgomery som bland annat ledde trupperna, tillsammans med Dwight D. Eisenhower, under invasionen av Normandie den 6 juni 1944 (Operation Overlord, mer känt som Dagen D).Rolls-Royce Phantom III (1936-1939) var märkets första modell att ha V12-motor under huven. Just detta exemplar tillhörde fältmarskalk Montgomery som bland annat ledde trupperna, tillsammans med Dwight D. Eisenhower, under invasionen av Normandie den 6 juni 1944 (Operation Overlord, mer känt som Dagen D).Rolls-Royce Phantom III (1936-1939) var märkets första modell att ha V12-motor under huven. Just detta exemplar tillhörde fältmarskalk Montgomery som bland annat ledde trupperna, tillsammans med Dwight D. Eisenhower, under invasionen av Normandie den 6 juni 1944 (Operation Overlord, mer känt som Dagen D).
Rolls-Royce Phantom III (1936-1939) var märkets första modell att ha V12-motor under huven. Just detta exemplar tillhörde fältmarskalk Montgomery som bland annat ledde trupperna, tillsammans med Dwight D. Eisenhower, under invasionen av Normandie den 6 juni 1944 (Operation Overlord, mer känt som Dagen D). Foto: jameslipman.com / James Lipman / James Lipman / ja

Rolls-Royce och V12-motorer

Rolls-Royce har en lång historia av V12-motorer, men inte så lång som många kanske tror. Deras första V12:a såg dagens ljus i Phantom III som tillverkades mellan 1936 och 1939. Därefter tog det nästan sex årtionden innan en Rolls-Royce bestyckades med en V12-motor igen. Det var 1998 när Silver Seraph kom, då med BMW:s M73-motor som även satt i 750i generation E38. Det är samma år då BMW köpte varumärket Rolls-Royce vilket innebar att Rolls-Royce Motors gick i graven och Rolls-Royce Motor Cars bildades.

Det dröjde 59 år innan Rolls-Royce återigen erbjöd en V12-motor under huven på en modell. Rolls-Royce Silver Seraph från 1998 tog vidare arvet från 1939.Det dröjde 59 år innan Rolls-Royce återigen erbjöd en V12-motor under huven på en modell. Rolls-Royce Silver Seraph från 1998 tog vidare arvet från 1939.Det dröjde 59 år innan Rolls-Royce återigen erbjöd en V12-motor under huven på en modell. Rolls-Royce Silver Seraph från 1998 tog vidare arvet från 1939.
Det dröjde 59 år innan Rolls-Royce återigen erbjöd en V12-motor under huven på en modell. Rolls-Royce Silver Seraph från 1998 tog vidare arvet från 1939.

Senaste Rolls-Royce-modell med V12-motor under huven är suven Cullinan som presenterades förra veckan. Den är på 6,75 liter, en klassisk volymsiffra som Rolls-Royce även använt på flera V8-motorer genom tiderna.