Rolls-Royce Wraith – ny fantastisk sportcoupé
Rolls-Royce ska bli sportigare. En coupé baserad på Ghost är i antågande, premiär blir det i Genève i mars. Nu berättar Rolls-Royce hur fantastisk Ghost Coupé, eller Wraith som den heter, är.
5 mars 2013 på bilsalongen i Genève blir en stor dag. Då ska Rolls-Royce nämligen presentera en helt ny modell, något som inte sker speciellt ofta. Fast helt ny kanske är att ta i. Bilen är en Ghost i coupéformat, men då den innehåller en hel del tekniska förändringar samt att modellnamnet är helt nytt, nämligen Wraith, får den ändå ses som ny. Fast egentligen är inte namnet så nytt det heller. Wraith satt som modellnamn på en Rolls-Royce åren 1938 och 1939. Den efterföljdes av Silver Wraith som fanns mellan 1946 och 1959, det brittiska märkets första efterkrigsbil.
Rolls-Royce tar i från tårna när de så här på förhand beskriver hur fantastisk Wraith är. Enligt dem blir bilen den mest dynamiska, den mest kraftfulla och den vackraste modellen i företagets historia. Den sägs sätta en helt ny standard i segmentet för superlyxbilar. Snacka om att lägga ribban högt.
Rolls-Royce Wraith (som ett tag spåddes heta Corniche) kommer att skilja sig en hel del från sitt sedansyskon Ghost. Den blir omkring två decimeter kortare än Ghosts 5,4 meter (tänk på att Ghost är Rolls-Royce minsta modell). Hjulbasen kortas också ned med knappt två decimeter till drygt 3,1 meter. Trots sitt mindre format handlar det inte om någon lättviktare. Tjänstevikten sägs landa på omkring 2,3 ton, cirka 100 kilo lättare än Ghost.
Hur ska man då få en sådan bjässe att bli sportig nog att den lämpar sig för ett varv runt Nürburgring? Förutom förbättrat chassi ger den 6,6 liter stora V12-motorn med dubbla turbo mer effekt än vi är vana vid. I Ghost levererar den 570 hästkrafter, i Wraith pumpas den upp till trakterna kring 608 hästkrafter.
0-100 km/h lär hamna någonstans runt 4,5 sekunder.
5 mars får vi alltså reda på mer, men under tre dagar i februari tänker Rolls-Royce bjuda på lite teaserbilder för att skruva upp förväntningarna inför världspremiären. Innan dess får vi hålla oss till godo med bilderna nedan som visar när Wraith ger järnet under en testrunda på Nürburgring, samt Teknikens Världs illustration nedan som visar hur Wraith skulle kunna se ut i färdigt utförande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se