Rolls-Royce Wraith officiell – starkast och snabbast hittills
Den starkaste och snabbaste Rollsen genom tiderna är här. När stora och lyxiga Ghost blir två dörrar kortare förvandlas den till stora, lyxiga och snabba coupén Wraith som gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder.
Med supersportbilar som LaFerrari och McLaren P1 får Rolls-Royce Wraith finna sig i att inte vara den dyraste bilen på mässgolvet i Genève, den får nöja sig med att vara en av de största och lyxigaste. Trots att nya Wraith är coupéversionen av Ghost, och som sådan kan väntas vara lite mindre och smidigare, är det en riktig bjässe Rolls-Royce-folket har baxat in i mässhallen.
Rolls-Royce Wraith mäter hela 527 centimeter från för till akter och väger 2 360 kilo. Men vad gör väl det så länge man har en hyfsad motor till hands. Och det har Wraith. V12-motorn på 6,6 liter med dubbelturbo är den samma som i Ghost men här har effekten skrämts upp från 563 till 632 hästkrafter vid 5 600 r/min. Det maximala vridmomentet har i sin tur höjts från 780 till 800 newtonmeter och finns tillgängligt mellan 1 500 och 5 500 r/min. Precis som i Ghost skickas kraften till bakhjulen via en åttaväxlad automatlåda som levereras av ZF. Medan toppfarten är elektroniskt strypt till 250 km/h tillåts Wraith komma upp i 100 km/h så fort den bara kan, och det gör den på 4,6 sekunder. De flesta kan nog gissa sig till att Wraith blir törstig, de officiella siffrorna vid blandad körning är 1,4 l/mil och 327 g/km.
Rolls-Royce har ändå försökt att sänka förbrukningen, bland annat genom ett nytt system som hjälper automatlådan att välja rätt växel. Systemet kallas Satellite Aided Transmission (SAT) och använder GPS-data för att läsa av vägen framför bilen. Systemet ”ser” längre fram än vad som är möjligt för föraren och kan säga åt automatlådan att lägga i en ny växel vid optimal tidpunkt, till exempel om det döljer sig en brant nedförsbacke eller en korsning på andra sidan ett backkrön. Förutom att sänka förbrukningen en aning ger det förstås även en behagligare och mjukare färd.
Wraith är på många sätt en klassisk Rolls-Royce. De två långa dörrarna öppnar bakåt och släpper in de åkande i en rymlig och ombonad kupé. Interiören präglas av läder och träpaneler med namnet Canadel Panelling – döpt efter den lilla vik i södra Frankrike där Sir Henry Royce och en grupp designers och ingenjörer spenderade vintrarna i början av 1900-talet.
Wraith är förstås även fylld med den senaste tekniken. Stjärnhimmeln som består av 1 340 små fiberoptiska lampor i innertaket har blivit en självklarhet i dagens Rolls-Royce men numera finns även head up-display, adaptiva strålkastare och röststyrning av allt från telefon till navigation. De första Wraith-kunderna kommer att få sina bilar levererade under det sista kvartalet 2013. Priserna börjar på 245 000 euro.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se