Rolls-Royce Wraith – tre snabba från provkörningen
Hans Hedberg är inte rädd för spöken. Därför blev det han som fick åka till Österrike och köra det senaste spöket, Wraith, från Rolls-Royce.
Good morning Mr Hedberg! Ryktet på redaktionen berättar att du är och kör nya Rolls-Royce Wraith, var är du?
– Guten Morgen, eller ännu hellre ”Gruß Gott”! Befinner mig i Österrike, uppe bland bergiga serpentinvägar väster om Wien. V12-motorn med dubbelturbo på 624 hästkrafter får jobba lite!
Wraith, vad är det?
– Rolls-Royce satsning på en mindre coupémodell – baserad på R-R Ghost – ska finna kunder utanför det vanliga kundsegmentet. Modellnamnet är dock gammalt som gatan, förstås.
Klassisk design i vanlig ordning, men erbjuder Rolls-Royce någon ny teknik?
– Faktiskt! I nya ”Satellite Aided Transmission” arbetar växellåda och GPS-utrustning i symbios för att R-R-körningen ska flyta på extra bra. Inga ryckiga felaktiga upp- eller nerväxlingar innan eller efter kurvor, i stället löper allt på smidigt och elegant!
Allt om nya lyxcoupén Rolls-Royce Wraith går att läsa i Hans Hedbergs provkörning i Teknikens Värld nummer 21 som finns i butik 26 september.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se