Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
101016-ruf-roadster
101016-ruf-roadster
101016-ruf-roadster
101016-ruf-roadster

Ruf Roadster – en riktig targa-Porsche

De tyska Porsche-förädlarna Ruf fortsätter att charma med sina kreativa och oftast smakfulla tolkningar av Porsches modeller. Senast i raden är Ruf Roadster som är en modern variant av 1960-talets 911 Targa.

Nuvarande upplaga av Porsche 911 Targa är egentligen inte så mycket targa. När första 911 Targa lanserades 1967 hade den en läcker och bred targabåge som löpte tvärs över hela sittbrunnen och tygtak som kunde spännas upp för att skydda mot dåligt väder – med andra ord en riktig targa. Nuförtiden är 911 Targa inte mycket mer än en välutrustad 911 med kromlister och ett skjutbart glastak. Det är tur att Ruf finns.

De tyska Porsche-förädlarna har nämligen tagit fram en riktig targaversion av senaste generationen Porsche 911. Deras senaste verk Ruf Roadster är, nästan, precis som 60-talsoriginalet. Strax bakom de åkandes huvuden finns en bred störtbåge i borstad aluminium och mellan denna och vindruteramen kan man montera två takdelar i kolfiber. Bakom störtbågen finns en liten taksektion som mestadels består av en plastruta i tre lager.

Ruf erbjuder sin Roadster med en sexcylindrig boxermotor som ger 400 hästkrafter utan turbo och 450 hästar med turbo. Sexstegad manuell låda är standard och kan bytas ut mot en dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift är ytterligare ett möjligt tillval. Priserna börjar på 195 000 euro.

Ruf är även på gång med en eldriven version av Roadster, kallad eRuf Roadster. Denna kommer vi att få stifta bekantskap med inom kort…

Läs mer