Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
090506-tata-nano-rusning
090506-tata-nano-rusning
090506-tata-nano-rusning
090506-tata-nano-rusning

Rusning efter Tata Nano

Trots rådande bilkris finns det bilar som säljer som smör i solsken. Intresset för världens billigaste bil – Tata Nano – är så stort att Tata inte har en chans att hinna med. På bara några veckor har 200 000 kunder beställt en Nano.

Efter en lång väntan kunde indiska bilköpare i början av april äntligen boka upp sig för ett exemplar av världens billigaste bil. Intresset för Tata Nano  visar sig nu vara stort, trots att de första bilarna inte kommer att vara färdigbyggda förrän i juli. Rapporterna från Indien säger att drygt 200 000 kunder har beställt en Nano hittills. Därmed har de också lagt handpenningen på motsvarande 500 kronor. Någon bil kan de dock inte vänta sig att få i första taget.

På grund av problem med fabrikerna tvingas Tata till en begränsad produktion av Nano. Inledningsvis kommer man bara att mäkta med en årsproduktion på 50 000 bilar. När en andra fabrik kommer igång ska produktionen höjas till 350 000 bilar per år. Detta ger Tata ett problem som merparten av världens biltillverkare bara kan drömma om – de måste sålla bland beställarna. Ett lotteri ska nu bestämma vilka som får de första 100 bilarna.

Tata Nano kostar i grundutförande 100 000 rupier, motsvarande 16 000 kronor. För de pengarna fås en 301 centimeter lång och 600 kilo tung bil med plats för fyra. En tvåcylindrig bensinmotor på 0,6 liter ger 33 hästkrafter och 48 Nm i maximalt vridmoment. Toppfarten är 105 km/h och den ska klara av att ta sig upp för backar med som mest 30 procent motlut.

Läs mer