Ryssland störst i Europa
Ryssland har passerat Tyskland som Europas största bilmarknad. Under ett rekordartat första halvår då bilförsäljningen steg med 41 procent spenderade ryssarna astronomiska 250 miljarder kronor på personbilar.
Stora delar av västvärldens bilförsäljning störtdyker. USA:s bilmarknad genomgår just nu en kris till följd av att kunderna har övergett de förut så populära suvarna och pick-uperna. I Ryssland tuffar dock bilförsäljningen på bra. Riktigt bra till och med. Den ryska marknaden är inte lika känslig för de stigande bränslepriserna och den växande avsmaken för de allra största bilarna har ännu inte nått det forna Sovjet. Den främsta statussymbolen är fortfarande en stor och prålig bil.
Detta märks i statistiken. När västländernas bilförsäljning sjunker ökar den ryska allt mer. Jämfört med förra årets sex första månader har antalet sålda bilar ökat med 41 procent och uppgick till 1,65 miljoner bilar. Därmed har Ryssland gått om Tyskland som Europas största bilmarknad, skriver Bloomberg News och hänvisar till en undersökning från Price Waterhouse Cooper. Ryssarna spenderade nära 40 miljarder dollar, motsvarande 250 miljarder kronor, på nya personbilar under årets första sex månader. Det är en ökning med hela 61 procent mot i fjol. Om efterfrågan blir kvar på nuvarande nivåer tros personbilsförsäljningen nå 3,8 miljoner bilar för hela året.
Även om det främst är amerikanska och asiatiska märken som går starkt på den ryska marknaden innebär den ryska köpkraften goda nyheter för Volvo PV. I USA och stora delar av Europa upplever Volvo nedåtgående försäljningskurvor. Men i Ryssland är Volvo det i särklass största premiummärket. Hur länge det håller i sig återstår dock att se. Fler och fler av världens biltillverkare får upp ögonen för den ryska marknadens potential och ett tiotal utländska tillverkare har redan slagit upp fabriker i Ryssland.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se