Så fungerar fläkten i GMA T.50
Skaparen Gordon Murray berättar mer om hur den udda fläkten fungerar i nya supersportbilen GMA T.50.
Gordon Murray är troligen mest känd som mannen bakom ikonen McLaren F1 och under förra året visade han upp sin nytolkning av denna vid namn GMA T.50. En mer direkt efterträdare till F1 än McLarens egen nytolkning Speedtail. Nya GMA T.50 må ha en centrerad förarposition och högvarvig V12-motor men det är inte dessa saker som fångar det mesta av uppmärksamheten. Det gör i stället den stora fläkten som sitter monterad i baken på den extrema skapelsen.
Många kommer troligen att tänka på F1-bilen Brabham BT46b som Niki Lauda bland annat körde under Sveriges Grand Prix på Anderstorp 1978. Trots likheterna med en fläkt i baken så är dock fläktfunktionen hos T.50 inte baserad på denna.
Funktionen är mer lik den hos McLaren F1 som även den hade hjälp av fläktar för att optimera aerodynamiken även om fläkten inte fick en lika framträdande position som hos T.50 eller BT46b. Tillsammans med racingföraren Dario Franchitti berättar Gordon Murray mer som den stora kolfiberfläkten som ska göra under för aerodynamiken hos den nya supersportbilen med en prislapp på uppåt 30 miljoner kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se