Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Så fungerar Porsches bakhjulsstyrning

Från och med uppdateringen av Porsche 911 erbjuds bakhjulsstyrning nu även till standardversionerna, så här fungerar det.

https://youtu.be/bjb9iQv1p54

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

När den uppdaterade versionen av Porsche 911 lanserades var det de nya turboladdade motorerna som hamnade i fokus. Ytterligare något som är intressant är att bilen styrs med alla fyra hjul.

Detta är visserligen något som modeller som 911 Turbo och 911 GT3 redan är utrustade med, för att inte tala om andra bilar som bland annat Nissan Skyline och Mazda RX-7, men detta är första gången det erbjuds till standardmodellerna Carrera och Carrera S.

Genom att bakhjulen i låga hastigheter styr emot framhjulen blir bilen smidigare att manövrera vid till exempel parkering. Vid högre hastigheter styr bakhjulen i stället med framhjulen vilket simulerar att axelavståndet är längre än det är. Något som gör att bilen känns stabilare och underlättar vid kurvtagning.

Bakhjulsstyrningen är extrautrustning och kostar 23 500 kronor extra.