Så har krocksäkerheten förbättrats
När man jämför olika generationer bilars krocktest blir det tydligt hur mycket säkerheten har förbättrats. Det skedde stor utveckling under 1990-talet.
Om en bil som krocktestas i dag inte klarar att nå toppbetyget fem stjärnor blir det nästan en skandal. De allra flesta modeller från premiummärken klarar i dag gränsen medan endast ett fåtal biltillverkare som bland annat Dacia och Jeep utmärker sig med katastrofbetyg. Familjebilen Dacia Jogger som bara klarade en stjärna och Jeep Wrangler som inte fick någon.
Annat var det för 20-30 år sedan då var och varannan bil bara klarade en eller två stjärnor. Saab 900 fick 1997 två stjärnor varav en blev överstruken senare, likadant blev det för bland annat BMW 3-serie och Citroën Xantia som testades samma år. Mercedes C-klass fick behålla sina två stjärnor.
Sedan hände något. Biltillverkarna jobbade hårdare för att utveckla de passiva säkerhetssystemen och kring millennieskiftet lanserades bilar som började nå upp till fyra och i vissa fall fem stjärnor. Bland annat var det Renault Laguna, Mercedes C-klass och Saab 9-3 som visade sig vara duktiga och nå full pott.
Youtube-kanalen ”The Car Crash” har klippt ihop flera videor, från bland annat Euro NCAP, ADAC och IIHS, där vi får se hur olika generationer av samma bilmodell har utvecklats genom åren. Särskilt under 1990-talet och tidigare blir det tydligt att många bilmodeller hade problem med att A-stolparna inte höll måttet och knölades ihop. Något som påverkade kupén och de åkande drastiskt. Flera bilar hade även problem med att saker som att framhjul och motordelar trängde in alldeles för långt i golvsektionen.
Efter millennieskiftet ser vi att A-stolpen hos bilarna har förbättrats, kupén hålls mer intakt och framhjulen tränger inte lika långt bakåt. Här ser vi hur modeller som Volkswagen Golf, Mercedes C-klass, Audi A4 och BMW 3-serie har utvecklats genom åren.
Än så länge har Youtube-kanalen inte gjort någon video med Volvo som tidigt utmärkte sig för att satsa på säkerhet. Volvo S40, S70 och S80 uppnådde fyra stjärnor 1997 respektive år 2000. Men det dröjde till 2003 innan de för första gången uppnådde fem stjärnor med XC90.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se