Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Så här ser framtiden för Saab ut – fyra nya modeller

Nevs har avslöjat hur deras närmaste framtid kommer att te sig. Förutom den eldrivna 9-3-versionen är fyra nya modeller uppsatta på schemat. Frågan är om de kommer att bära namnet Saab eller inte.

I torsdags anordnade Dagens Industri Stora Bildagen för tionde gången. Bland de många inbjudna talarna fanns Nevs vd Mattias Bergman som presenterade företagets framtid och kommande modeller.

Under 2016 ska äntligen den eldrivna Saab 9-3, som Teknikens Värld var och kikade på i augusti 2014, börja byggas. Den har dragits med förseningar på grund av Nevs ekonomiska problem som har övervunnits tack vare nya samarbetspartnersolika plan.

Karosserna kommer att tillverkas i Trollhättan, därefter skickas de till Kina för att slutmonteras med övriga komponenter. Bilarna ska säljas i första hand i Kina.

En mellanstor familjesuv.

Den eldrivna 9-3:an är bara en försmak av vad som komma skall, eller ett pilottest som Mattias Bergman kallar bilen när han pratar med Sveriges Radio P4 Väst.

2017 ska Nevs helt nya modeller ta form och lanseras. Det är fyra bilar som baseras på Nevs nya plattformsarkitektur som är optimerad för elektrisk framdrivning.

Skisserna här illustrerar modellerna som alla sägs vara av mellanklasstorlek, även om det på den ena beskrivs med ordalaget kompakt.

På agendan står en ”distinkt” familjesuv, en ”aktiv” och allsidig halvkombi, en ”äventyrlig” stadscrossover samt en ”sportig” stadssuv (i kompakt format enligt presentationsmaterialet).

En mellanstor halvkombi.

Som vi ser har Nevs ritat bilarna med tydliga Saab-egenheter, se exempelvis ribban i respektive bils grill. Vi noterar dock att Saab-logotypen och namnet saknas. Frågan är om Nevs kommer att få använda namnet Saab i framtiden. Försvarskoncernen Saab AB har sagt nej till det efter alla turer som anses ha gett varumärket negativ publicitet, men det finns enligt våra källor vissa tecken på att den frågan ännu inte är helt avgjord. Kanske försvarskoncernen ger med sig när de får se Nevs affärsplan?

En mellanstor crossover.

Bilarna är tänkta att byggas i Trollhättan samt i den fabrik som Nevs för tillfället håller på att bygga i kinesiska Tianjin, en stad som är en av Nevs samarbetspartners.

Affärsplanen innehåller investeringar för flera miljarder kronor och ses som ett av de större industriella projekten i Sverige.

En mellanstor suv som beskrivs som kompakt.