Så ska Volkswagen åtgärda de drabbade bilarna
Nu har Volkswagen presenterat hur det kommer att gå till för att åtgärda de bilar som är drabbade av koncernens förbrukningsfusk.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Vi det här laget är det knappast någon som missat att Volkswagen fuskat med NOx-utsläppen på cirka elva miljoner bilar världen över. Något som bland annat drabbar bilar utrustande med 1,6-litersdieseln med internkod EA 189.
För några veckor sedan erkände de även att de fuskat med CO2-utsläppen på cirka 800 000 bilar i Europa utrustande med koncernens 2,0-litersdiesel. Nyligen blev det även känt att koncernens trelitersdiesel kan vara drabbad.
Nu har koncernen för tyska myndigheter presenterat hur de ska åtgärda de drabbade fordonen.
Gällande EA 189-motorn, alltså 1,6-litersdieseln, kommer de att montera en så kallad ”flow transformer” eller ”flow straightener” som placeras direkt framför luftmasse-sensorn. Ett nät som ska lugna ner luftflödet vid sensorn och förbättra mätnoggrannheten. Volkswagen beräknar att denna åtgärd ska ta under en timme.
För bilar drabbade av CO2-fusket, utrustade med 2,0-litersdieseln, ska det enligt Volkswagen endast krävas en uppdatering av mjukvaran och detta ska ta cirka en halvtimme att åtgärda.
I Europa är det cirka åtta miljoner bilar drabbade och Volkswagen kommer att börja åtgärda dem efter årsskiftet, något som väntas pågå under hela 2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se