Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Volvo V70 från 2001 är Åke Lindquists senaste bil. Bilen på bilden tillhör dock inte Åke, men hans är i princip likadan.
Volvo V70 från 2001 är Åke Lindquists senaste bil. Bilen på bilden tillhör dock inte Åke, men hans är i princip likadan.
Volvo V70 från 2001 är Åke Lindquists senaste bil. Bilen på bilden tillhör dock inte Åke, men hans är i princip likadan.
Volvo V70 från 2001 är Åke Lindquists senaste bil. Bilen på bilden tillhör dock inte Åke, men hans är i princip likadan.

Så mycket kostar det att köra Volvo i 54 år

Hur mycket det kostar att äga och köra olika bilar är inte helt lätt att veta. Men nu vet vi det svart på vitt, tack vare Åke Lindquist och hans bokföring som är på öret sedan 1958.

86-årige Åke Lindquist berättar för Dagens Nyheter att han har haft tio olika bilar under 58 år. Det började med en VW Bubbla 1958, men efter fyra år med den så var det nog. 1962 köpte Åke sin första Volvo, en Amazon, och efter den har det blivit ytterligare åtta stycken Volvo: En till Amazon, en 142, en 242, en 240, en 740, en 850, en 855 och så bilen han köpte 2001 och har kvar än i dag – en Volvo V70.

Men det är väl inget märkvärdigt, tänker du, en massa Volvo-bilar är det ju många som har haft! Det är sant, men det är inte många som har haft så bra koll på vad sina bilar har kostat som Åke Lindquist. Han har nämligen fört bok över varenda kostnad sedan 1958. Och då menar vi inte bara inköp och reparationer, utan allt – bränsle, tvätt, tillbehör, skatt, försäkring, värdeminskning och så vidare. Och alla kostnader är på öret.

Lägst bränsleförbrukning hade Åkes första bil – Bubblan. Mest krångel var det med den andra Amazonen, där gick kamaxeln av och motorn skar. Lägsta totala milkostnad hade 242:an – elva kronor och 80 öre i dagens penningvärde. Högsta värdeminskningen står hans nuvarande V70 för. Servat bilarna har han oftast gjort helt själv, men enligt Volvos serviceprogram.

Totalt har Åke kört 86 415 mil och spenderat ungefär 1,13 miljoner kronor på sina bilar. Men det inkluderar då alltså även Bubblan, så om vi räknar bort den kan vi lite slarvigt konstatera att det kostar ungefär dryga miljonen att köra Volvo, fördelat på nio olika bilar, i drygt 54 år. I varje fall om det är Åke Lindquist som äger och kör.