Så ska bilmålvakterna stoppas
De fordonsrelaterade skulderna till kronofogden fortsätter att öka. Den totala skulden uppgår nu till 1,15 miljarder kronor. Nu presenterar Kronofogden och Transportstyrelsen sina förslag för hur de så kallade bilmålvakterna ska stoppas.
Vi har flera gånger tidigare skrivit om de så kallade bilmålvakterna som drar på sig stora skulder. Ett skräckexempel är en man som står som ägare till närmare 2 000 bilar, utan att ens ha körkort. De sammanlagda fordonsrelaterade skulderna i Sverige uppgår i dagsläget till ofantliga 1,15 miljarder kronor. På mindre än ett år har skulderna ökat med drygt 100 miljoner kronor. Förra hösten meddelade myndigheterna att de skulle undersöka hur problemet med bilmålvakter kan botas. Nu har de kommit fram till en lösning.
Kronofogden och Transportstyrelsen lämnade på onsdagen över sina förslag till lösningar till näringsdepartementet. De två myndigheterna föreslår en rad åtgärder som ska se till att det växande skuldberget i stället kan börja minska. Förslagen innebär bland annat att myndigheterna ska få ökade möjligheter att tvångsförsälja fordon med obetalda skulder. Det ska också bli möjligt för staten och kommunerna att flytta på fordon som har skulder på mer än 10 000 kronor. Fordonet kommer inte att lämnas ut innan skulderna betalas. Dessutom ska Transportstyrelsen få möjlighet att vägra att registrera ägare till ett fordon om denne sedan tidigare har stora fordonsrelaterade skulder.
En bilmålvakt är en person som mot betalning eller av annan anledning registreras som ägare till ett fordon. Genom registreringen undviker fordonets användare skatter och avgifter som är kopplade till fordonet. Dessa faller i stället på målvakten som helt enkelt struntar i att betala. Eftersom målvakten ofta saknar tillgångar som kan utmätas kan han/hon fortsätta att ta på sig skulder utan att riskera några konsekvenser.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se