Saab 1946-2011 – historien och bilderna
19 december 2011 hände det som egentligen inte fick hända. Saabs konkursansökan lämnades in till Vänersborgs tingsrätt. Saab Automobile, med över 60 år bakom sig, har en brokig men mycket intressant historia. Här har du milstolparna i text och bild.
Året var 1937 när Svenska Aeroplan Aktiebolaget, Saab, grundades. Man tillverkade då militära flygplan i Trollhättan. Under de två sista åren av andra världskriget påbörjades arbetet med en första bilprototyp, detta ägde rum i Linköping. Resten är bilhistoria och i svenska ögon något vi alla bör vara stolta över på ett eller annat sätt.
Bildgalleriet nedan markerar intressanta och viktiga milstolpar i Saabs 65-åriga historia. Då det är svårt att illustrera alla Saabs milstolpar i form av bilder har du också en rad viktiga årtal här nedan i form av text.
Att vi väljer att börja Saabs historia med 1946 och inte 1947 som man vanligtvis gör beror på att 1946 var året då biltillverkaren Saab formades tack vare Saab 92.001, första prototypen, den så kallade UrSaaben.
1949 påbörjas serieproduktionen av Saab 92, en bil med tvåtaktsmotor på 764 kubikcentimeter och 25 hästkrafter.
1950 levererar Saab de första bilarna till kund.
1958 ingår säkerhetsbälte som standardutrustning för första gången i en Saab. Modellen det gäller är 93 GranTurismo 750.
1959 är året då Saabs första kombimodell, 95, lanseras. Det skulle dröja ytterligare 46 år innan Saabs andra kombimodell lanseras.
1962 vinner Erik Carlsson ”Carlsson på taket” Monte Carlo-rallyt för första gången.
1965 är året då Svenska Aeroplan Aktiebolaget blir Saab Aktiebolag.
1966 lanserar Saab sin första fyrtaktsmotor.
1969 bildas Saab-Scania AB då Saab AB och Scania-Vabis AB slås samman.
1971 presenterar Saab två innovationer; eluppvärmd förarstol och självreparerande stötfångare.
1976 i januari lämnar den miljonte Saab-bilen produktionslinan i Trollhättan.
1983 tillverkar Saab sin 100 000:e turbobil och är samtidigt världens största tillverkare av turbobilar.
1984 tillverkar Saab för första gången över 100 000 bilar under ett år.
1985 presenteras Saab Direct Ignition (Saab DI), ett avancerat direkttändningssystem med en tändspole för varje cylinder.
1986 kan Saab 9000 årsmodell 1987 som första framhjulsdrivna bil utrustas med ABS-bromsar.
1986 slår man två världsrekord på Alabama International Motor Speedway i Talladega, USA. Efter nära 20 dygns oavbruten körning i tre stycken 9000 Turbo slås även 21 internationella hastighetsrekord. Den snabbaste bilen kör 100 000 km med en medelfart på 213,299 km/h.
1989 köper GM 50 procent av Saab Scanias personbilsverksamhet och bildar det nya bolaget Saab Automobile AB.
1990 flyttas huvudkontoret till Trollhättan.
1991 blir Investor hälftenägare i Saab Automobile AB efter att ha köpt alla aktier i Saab-Scania AB.
1996 presenterar Saab ett aktivt nackskydd kallat SAHR (Saab Active Head Restraint). Produktion ett år senare.
2000 blir Saab Automobile AB helägt av GM som köper Investors aktieinnehav.
2000 visas Saab Variable Compression på Genèvesalongen.
2004 slår Saab försäljningsrekord i USA med 48 000 sålda bilar.
2004 får Saab 9-3 Cabriolet maximala fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Därmed blir den första fyrsitsiga cabriolet med högsta betyg. Alla Saabs modeller på europamarknaden är numera femstjärniga i Euro NCAP.
2005 väljs Jan Åke Jonsson till ny vd för Saab Automobile AB.
2009, 18 december. GM meddelar att man inte funnit någon köpare till Saab och därmed väljer att lägga ned den svenska biltillverkaren.
2010, 26 januari. GM meddelar att man kommit överens med Spyker Cars om en försäljning av Saab. Saabs ovissa framtid har helt plötsligt omvandlats till en eventuell positiv framtid.
2011, januari. När Saabs svenska försäljning under 2010 summeras visar det sig att man sålt 8 647 bilar. En liten siffra, men en ökning med nästan 23 procent jämfört med 2009.
2011, mars. Vd Jan Åke Jonsson meddelar sin avgång. Styrelseordförande Victor Muller tar över vid rodret.
2011, 6 april. Saabs produktion stoppas och förblir stillastående resterande tid innan konkursen är ett faktum.
2011, november. Saab och de kinesiska företagen Pang Da och framför allt Youngman kämpar för att göra GM till lags så att en försäljning kan äga rum. Dock utan att lyckas.
2011, 19 december. Victor Muller meddelar att han personligen lämnar in begäran om konkurs till Vänersborgs tingsrätt. En era i svensk bilindustri är över men enligt uppgifter finns det hugade spekulanter som vill köpa upp intressanta delar av konkursboet. Frågan är om vi får se namnet Saab på framtida bilar, sannolikheten är tyvärr ganska liten.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se