Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100908-saab 9-3 119 gram
100908-saab 9-3 119 gram
100908-saab 9-3 119 gram
100908-saab 9-3 119 gram

Saab 9-3 1,9 TTiD 180 hk är nu miljöklassad – 119 g/km

Nu tar Saab steget och sällar sig till alla de miljöklassade dieselbilar som släpper ut under 120 g/km. 9-3 SportSedan med 130, 160 eller 180 hästkrafter stark 1,9 TTiD-motor fixar numera 119 g/km tack vare en rad optimeringar.

Audi har en, BMW har en, Mercedes har en, Skoda har en och Volvo har en. Vi pratar om modeller motsvarande mellanklassegmentet eller steget därunder som klarar av miljöbilsdefinitionen på max 120 gram koldioxid per kilometer.

Men nu har också Saab en! Under ett och ett halvt års tid har ingenjörerna på Saab fixat och trixat med dieselmotorerna. Slutresultatet är att alla numera är försedda med turboaggregat av tvåstegstyp (TTiD). De båda svagare dieselmotorerna på 120 respektive 150 hästkrafter (1,9 TiD som numera alltså också är 1,9 TTiD) har fått effekten höjd till 130 respektive 160 hästkrafter. Den starkaste dieselmotorn på 180 hästkrafter har lämnats orörd vad gäller effekten. Tack vare ny mappning av motorstyrningens programvara har man lyckats sänka bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med i snitt tolv procent.

Alla tre dieselalternativ (130, 160 och 180 hk) bjuder nu på utsläpp om 119 gram koldioxid per kilometer och bränsleförbrukning på 0,45 liter per mil vid blandad körning. Detta gäller endast 9-3 SportSedan i Linear och Vector Sport-utförande som är utrustade med manuell växellåda. Oavsett är det imponerande att Saab nu erbjuder en 180 hästkrafter stark dieselmaskin till sin 9-3 som klassas som miljöbil. Det klarar ingen annan biltillverkare i dagsläget. BMW ligger steget under effektmässigt med 163 hästkrafter, men så ligger de också steget över när det gäller utsläppen – 109 gram per kilometer.

Tyvärr blir varken 9-3 SportCombi eller 9-3 Cabriolet miljöklassade tack vare de tyngre konstruktionerna, men de är inte långt ifrån. 9-3 SportCombi släpper ut låga 122 gram per kilometer och förbrukar 0,46 liter per mil. 9-3 Cabriolet, som inte får ta del av den svagaste dieselmotorn, erbjuder 134 gram per kilometer och 0,51 liter per mil.

Men motorerna och förändringarna av dess styrning är inte hela sanningen bakom de sänkta siffrorna. Slutväxeln har blivit aningen längre på SportSedan och SportCombi medan Cabriolet behåller den något kortare från tidigare. Detta hjälper ned varvtalet något och därmed förbrukningen. Förbättrad övervakning av bilens elsystem och mer effektiv elhydraulisk styrservo är andra punkter som vässar siffrorna. Lättrullade däck, lägre vikt tack vare lättare konstruktioner och lättare ljudisolerande material samt förbättrad aerodynamik där bland annat luften styrs med hjälp av luftriktare under bakvagnen. Även automatlådan ska gå snålare tack vare mer sofistikerad momentomvandlare och optimerat växlingsprogram.

Vissa av nämnda justeringar har även applicerats på alla 9-3 med bensinmotorer under huven. I snitt har förbrukningen och utsläppen sänkts med sju procent för dessa.

Andra nyheter som berör Saab 9-3 och 9-3X är att det nu finns en ny instegsmodell för den som vill ha fyrhjulsdrift – XWD på Saab-språk. Det rör sig om en tvåliters BioPower-maskin (för bensin och E85) med turbo på 163 hästkrafter.

Till de manuellt växlade bilarna ingår nu också växlingsindikator som meddelar vilken växel som är mest lämplig för stunden. I BioPower-modellerna ingår även nyheten E85-bränsleindikator som via bilens informationssystem visar hur stor andel av bränslet i tanken som är E85.

På utsidan synbara nyheter finner vi en Saab-klassiker – treekrade lättmetallfälgar – samt lite omgjort emblem bak för att 9-3 ska identifiera sig bättre med storebror 9-5.

Test och provkörningar