Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Hans Hedberg

Saab 9-3 EV – första bilderna och informationen om elbilen

Teknikens Värld är på plats i Trollhättan i dag för att ta del av Nevs elektriska version av Saab 9-3. Alldeles nyss drogs skynket av bilen. Här är första bilderna och informationen.

Som vi skrev i förmiddags skulle Nevs elbil Saab 9-3 EV (vi väljer att kalla den för det för tillfället, EV står för Electric Vehicle) avtäckas i dag under eftermiddagen. Klockan 13.00 i dag drogs skynket av bilen och det hela bevittnades av Teknikens Världs testchef Hans Hedberg som befinner sig på plats.

Inga avgasrör på elektriska versionen av saab 9-3. Foto: Hans Hedberg

Bilen vi ser på bilderna här är en av fyra byggda prototyper/förseriebilar. Den byggdes i maj i år och har sedan dess rullat ungefär tusen mil. Den och de tre syskonbilarna har fungerat som bekräftelse för Nevs att det går att bygga elbilar på samma lina som 9-3 med förbränningsmotor.

Elmotorn, som är amerikansktillverkad, har en effekt på 100 kilowatt (kW) vilket motsvarar 136 hästkrafter. Batterierna som förser motorn med elektricitet har en lagringskapacitet på 37 kilowattimmar (kWh). Räckvidden med nuvarande batterier är enligt NEDC-körcykeln 20 mil (förmodligen lågt räknat). Men Nevs jobbar på att höja räckviddssiffran genom att ta fram bättre batterier i sin fabrik i Kina.

Toppfarten ligger på 120 km/h och 0-100 km/h går på tio sekunder.

En elmotor har tagit plats under huven. Foto: Hans Hedberg

Som vi kan se ser bilen ut som en hel vanlig Saab 9-3 på utsidan, dock saknas avgasrör av naturliga skäl. Under huven ser det däremot annorlunda ut då en elmotor ersatt förbränningsmotorn. Bakom tanklocket på höger bakskärm saknas bränsleröret. i stället sitter där ett kontaktstycke för laddning av batterierna.

Chassit på Saab 9-3 EV har gjorts om för att kunna husera batterierna utan att dessa ska inkräkta på varken utrymme eller köregenskaper.

Bakom tanklocket döljer sig uttag för laddkabel. Foto: Hans Hedberg

Kan du berätta någonting om el-Saaben, Hans?

– Man slås först av att den är högre än en vanlig 9-3. Det syns när de båda bilarna står bredvid varandra. Elbilen har sänkt golv för att få plats med batterierna vilket gett lägre markfrigång. Det har man kompenserat genom att höja fjädringen, så den känns lite 9-3X.

Något annat?

– Skärm för infotainment på mittkonsolen, annorlunda växelväljare mer värdig en elbil, stor röd stoppknapp som tillhör förserieproduktionen, andra mätare i instrumenthuset. Bland annat.

Teknikens Världs Hans Hedberg är utskickad för att känna och klämma på Saab 9-3 som elbil. Foto: Hans Hedberg
Det ser inte riktigt ut som vanligt. Mätarna är anpassade för eldriften. Foto: Hans Hedberg
Skärm på mittkonsolen för infotainmentsystemet. Foto: Hans Hedberg
Den röda nödstoppknappen blir inte standardutrustning på serieproduktionsmodellen. Foto: Hans Hedberg
Växelväljaren bjuder på fyra lägen: parkering, back, neutral och drive. Tändningslåset så klart mellan stolarna. Foto: Hans Hedberg