Saab 9-3X Griffin – direktrapport från provkörningen
Saab 9-3 av nuvarande generation sjunger på sista versen. Därför har Saab uppdaterat modellen och gett den tilläggsnamnet Griffin. Vi har plockat ut en 9-3X Griffin för att uppleva nyheterna och förmedla dem till dig.
Hallå Hans! Du har alltså plockat ut en ny Saab 9-3X Griffin i morse. Några överväldigande upplevelser?
– Hej. Nej, det kan jag väl inte påstå. Upplevelsemässigt känns det i stort sett som tidigare. Ögat ser dock ett gäng förändringar, som de isblå strålkastarna, större Saab-emblem i grillen och sargen runt om som är lite annorlunda. På bakluckan har pippin försvunnit och ersatts av ett Saab-emblem. Men pippin, gripen alltså, finns kvar på fälgarnas centrumkåpor och på ratten. 9-3 Griffin har fått tuffare front där luftintagen som omhuldar dimljusen fram har fått 9-5-look, men tyvärr hängde detta inte med till 9-3X Griffin. Fälgarna har förresten också setts över.
Så körupplevelsen är densamma som tidigare?
–Oförändrat på den punkten. Innan jag hämtade ut bilen körde jag en bit med nya 9-5 och jämfört med den känns 9-3X gammal, lite mer klassisk 900-feeling. Men på ett positivt sätt ska väl tilläggas. Trevlig att ratta och mjuk i fjädringen. Men det känns ändå dags för 9-3 av få en avlösare.
Har det hänt något interiört?
–Ja, man kallar det uppdaterad instrumentpanelkvalitet. Precis som på nya 9-5, som också uppdateras interiört, har 9-3 fått lite skäll för ett plastigt intryck. Det har man i 9-3 och 9-3X Griffin löst genom att ytan som omger mätarhuset och radio/navigationsdelen har fått en ny slät yta med kolfiberliknande utseende. Dessutom slipper man nu speglingar i vindrutan som tror att man har spräckt densamma. Detta eftersom kromlisten runt hela instrumentdelen har tonats ned.
Något att säga om motorerna?
–Kör för tillfället 9-3X Griffin med 220 hästkrafters BioPower-motor, fyrhjulsdrift och automatlåda. Det är en trevlig motor med härligt klipp. Dessutom introducerar man nu en, eller rättare sagt, två maskiner som får ned 9-3X under 300 000 kronor. För 299 500 kronor får man den som BioPower och för 295 000 kronor får man den som Turbo4, det vill säga en ren bensinversion. Automatlåda kan inte kombineras med dessa 163-hästarsmotorer. Däremot är de fyrhjulsdrivna.
Något att tillägga så här innan vi lägger på?
–Det skulle då vara mobiltelefonfickan på stolssidan. En liten rolig finess som känns mest intressant för baksätespassagerarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se