Saab 9-3X och 9-4X avslöjade i förtid
Nu finns de första gryniga bilderna som avslöjar nya Saab 9-3X. Med diskreta plastsjok och förhöjd markfrigång skapar Saab sin första skogsmulle. På samma bilder kan vi även skymta en produktionsklar 9-4X.
De avslöjande bilderna på Saabs kommande crossovermodeller kommer från den Saab-dedikerade sajten TrollhattanSaab.net. I samband med en hemlig presentation lyckades de hala fram mobilkameran och fånga några stillbilder av en videopresentation. Bilderna är gryniga som få men visar ändå det vi vill veta. Bilderna bekräftar det vi har anat sedan en tid – Saab är i princip klara med en lätt terränganpassad version av 9-3. Volvo och Audi har haft stora framgångar med sina tilltuffade versioner av V70 och A6, och Saab vill naturligtvis inte vara sämre. Därför kan vi troligtvis redan i oktober den officiella avtäckningen av 9-3X på den internationella bilsalongen i Paris. Försäljningen av den nya bilen lär starta under första halvan av 2009.
Bakom 9-3X kan vi även skymta den större 9-4X. Dessvärre står 9-3X i vägen för 9-4X och vi får ingen helhetsbild av bilen. En bättre bild av 9-4X visades däremot i samband med den stora presskonferensen då GM:s massiva sparpaket presenterades. Vd Rick Wagoner berättade inte bara om hur GM ska spara 90 miljarder nästa år, han avslöjade även näst intill varenda GM-bil som ska komma de närmaste åren. En av dessa var 9-4X och bilden kan du se nedan. Som vi kan se är den färdiga bilen mycket lik det koncept som vår testchef Hans Hedberg provkörde på plats i Trollhättan tidigare i våras.
Tillbaka till 9-3X, som ligger före 9-4X i produktschemat. Bilen bygger naturligtvis på vanliga 9-3 SportCombi. Precis som Volvo XC70 förhåller sig till V70 och Audi Allroad till A6, är det inga större förändringar som gör att 9-3 förvandlas till 9-3X. Markfrigången höjs med uppskattningsvis 30 millimeter och skärmbreddarna såväl som stötfångarna kläs med tåliga plastsjok. Hasplåtar, eller vad som i alla fall ska se ut som hasplåtar, skymtar i fram- och bakkant. Dessutom drivs alla fyra hjul av det av Haldex utvecklade XWD-systemet som fått mycket beröm. På motorsidan lär skillnaderna mot vanliga 9-3 vara få.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se